A halottak feltámadása egyike a messiási időszak emblematikus eseményeinek. A megváltás egyik kezdeti lépése ugyanis, hogy a halottak lelkei visszatérnek korábbi testükbe, hogy közösen részesüljenek a jutalomban, melyet a tórai parancsolatok megtartásáért kaptak. Mivel test és lélek együtt tettek mindent, jót és rosszat, ez utóbbiért a halált követő „lelki tisztulási folyamat” már kárpótolt, a jócselekedetekért járó jutalmat is együtt kell „átvegyék” illetve megéljék.
A Talmud kijelenti1 „Egész Izraelnek része van a jövendő világban, ahogy írva van ’és néped mind igaz, végtelenségig örökölik majd a földet’2”
Evilági Istenszolgálatunkat a Teremtő két módon jutalmazza. Az egyik a lélek túlvilági jutalma, melyben azután részesül, hogy halálunk után a lélek visszatér a lelkek „országába”, azaz a lelkek dimenziójába. Ez, az Éden Kert egy párhuzamos valóság, melyet fizikai érzékszerveinkkel nem tudunk megtapasztalni, kizárólag lelki aspektusa van.
A jutalmazás másik módja a messiási időszak utáni feltámadás után következik be. Ilyenkor a lélek visszatér a testbe, melyben korábban volt, ahogy azt az előbb kifejtettem. Ez az idilli állapot, a messiási kor, melyben „egyik nép nem emel a másik ellen kardot és nem ismernek majd több háborút.”3
Az ember lelke Isten egy darabja és mint ilyen halhatatlan. Azonban nem minden léleknek vagy egyforma sora az Édenkertben, a lelket világában. Aki igaz emberhez méltó életet élt, annak nagyobb a jutalma miután lelkét visszaadja a Teremtőnek. Akadnak olyanok is, akik velejéig gonoszak, és nincs részük a túlvilági üdvösségben.
A feltámadásnak több egyik oka, mint a Talmud egy helyen megjegyzi: „Még azok is Izrael fiaiból, kik üresek, annyi micvát [parancsolatot] tartottak, mint ahogy magja van a gránátalmának.”4
A Talmud bölcsei más felsorolják mik azok a bűnök, melyek miatt valaki elveszítheti túlvilági üdvösségét,5 azonban a lubavicsi Rebbe, Menachem Mendel Schneerson rabbi (1902-1994) arra hívja fel a figyelmet, hogy ezen bűnök sajnálatos megléte és az, hogy mindenki részesül a halottak feltámadásában nem mondanak egymásnak ellent.
„Ha valaki őszintén megtér bűneiből (tesuvá), akkor még a legnagyobb bűn is megbocsáttatik. Az elhunytért elmondott ima, az érdemében adott adomány és az emlékére megcselekedett parancsolatok, szintén segítenek az elhunyt lelkének innen, ebből a világból. Ha egy adott halottal, ne adj Isten, nem bánnak kellő tisztelettel, az is vezeklés lelke számára. A Talmud például elmondja, hogy Jerobám, az ókori Izrael egyik gonosz királya, akinek számos a nép ellen elkövetett bűne és a bálványimádás arra tették érdemessé, hogy ne részesüljön a túlvilágban, mégis feltámad majd. Miért? Mert testét évekkel halála után elégették, az pedig, mint tudjuk, a halott megszégyenítése.”
És mi a helyzet a reinkarnálódott lelkekkel? Mivel a zsidó hagyomány úgy tartja, hogy egy lélek több testben is járhat az idők folyamán felmerül a kérdés, melyik testben támad fel majd újra. Ahhoz, hogy ezt megértsük, előbb tudnunk kell, miért reinkarnálódik egy lélek.
Minden léleknek teljesíteni kell a Tóra 613 parancsolatját. Akkor születik egy lélek újjá másik testben, ha ezt a célt nem sikerült elérnie.
Mivel a reinkarnálódott lelkek több testet is megjártak, a parancsolatok teljesítése során, a legtöbb vélemény szerint a léleknek azon darabjai kerülnek be az adott feltámadt testbe, melyek az az által a test által teljesített parancsolatok lelki összeköttetését biztosítják. Más szóval több test is feltámadhat egy lélek által.
Vannak ettől eltérő vélemények, az egyik szerint a reinkarnálódott lélek a legutolsó testben támad majd fel, a másik vélemény alapján abban amelyikben a legtöbb micvát (parancsolatot) teljesítette.
Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Deezer-en, a TuneIn Radio-n és a SoundCloud-on.
- Misna, Szánhedrin 10:1
- Jesájá 60:21
- Jesájá 2:4
- Bráchot 57a
- Szánhedrin traktátus 10. fejezet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Noemi Szodorai 2020.06.17. 07:37:02
what.the.fuck 2020.06.17. 16:54:14
Alick 2020.06.17. 23:12:32
(avagy minek egy testben feltámadni, istenné válás helyett?)
Pipas 2020.06.18. 06:46:52
Vagy amikor azt elemezgetik, hogy a batman le tudná -e győzni szupermant. :D
Mr. Bear 2020.06.18. 08:36:21
A halottak feltámadásáról az első tudósítás a Makkabeusok könyvében van, amit viszont a zsidók nem fogadnak el sugallmaazottnak. Sok adat van arra, hogy Jézus korában voltak, akik hittek benne, voltak, akik nem. Hogy áll ezzel a helyzet később? Voltak a középkorban még olyan zsidó közösségek, melyek nem hittek a feltámadásban? És ma?
Environmenta 2020.06.18. 09:26:24
Bármelyik ezoterikus baromságot kenterbe veri!
mikocami 2020.06.18. 10:31:22
A Biblia 9 feltámadásról számol be.De ezek a feltámasztottak újra meghaltak.
Egyik sem jutott a mennybe,egyedül lázár.
A Makkabeusok és egyéb más akoprif iratok nem kerültek,(nem kerülhettek be) a kanonikus iratok közé,mert nem Istentől ihletettek,nem folyamata a Királyság létrejöttének.
Az egész Biblia Erre a tényre épül.
Mózes első könyve harmadik fejezet 15 ös versétől a Jelenések könyve huszonkettedik fejezet 21.verséig.
Igaz,hogy a Makkabeusok történelmileg megbízhatók,de annak csak történelmi háttere van.
A többi Apokrif irat emberi,démoni,Istent kigúnyoló írás.