Mit mond a zsidó jog a szervátütetésről?

pexels-photo-3376790.jpeg

A modern orvostudomány számos létfontosságú szerv átültetésére képes, köztük vese vagy szív egyik emberből a másikba való áthelyezése életmentő lehet. De vajon mit mond a háláchá, a zsidó vallásjog a szervátültetésről, azaz miként tudjuk a Biblia és a Talmud örök törvényeit egy ilyen modern kérdésben alkalmazni. 

Számos vallásjogi témát érint a kérdés, köztük például azt, hogy vajon megengedett-e egy embernek, önszántából, túlzott veszélyhelyzetbe kerülnie. A vese átültetésnél nyilvánvalóan a donor is veszélynek van kitéve nem csak a műtét során, de azt követően is.

A híres 16. századi törvényhozó, Dávid ben Slomo ibn (Avi) Zimra Egyiptomban élt rabbihoz, akit nevének kezdőbetűi alapján Rádvázként ismerünk) (1479–1573) egy kényes ügyben érkezett kérdés. Kalózok elfogtak két zsidót és az egyiket arra kényszerítik, hogy levághassák a kezét, cserébe szabadon engedik társát. A rendkívül morbid szituációval kapcsolatban a Rádváz azt mondta1, hogy senkinek nem kell életveszélyes kockázatot vállalnia felebarátja megmentéséért, azonban szabad akaratból dönthet úgy, hogy kockáztat. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a Rádváz különbséget tesz a lehetséges életveszély és a bizonyos életveszély közt, ez utóbbi esetén megtiltja, hogy az illető engedjen a követelésnek még akkor is, ha ezzel felebarátját mentené meg.

A Rádváz e híres döntvénye alapján számos mai döntvényhozó úgy rendelkezik, hogy nem kötelező szervet felajánlani transzplantációra, azonban ha valaki úgy dönt, hogy szeretne, ha és amennyiben ez nem jár bizonyítható életveszéllyel, úgy megteheti és nem csak megteheti, de az minden bizonnyal nemes és jó cselekedet.2

Menáse Klein (1924–2011), magyar származású ungvári rabbi, aki a második világháború borzalmait követően számos igen kényes kérdésben kellett állást foglaljon a veseátültetéssel kapcsolatosan kijelenti3, hogy bár az ember vállalhat kockázatot a közösség (tehát több ember) életének megmentése érdekében, egy másik emberért nem szabad túlzó veszélynek kitennie magát. Azt azonban érdemes megjegyezni, hogy Klein rabbi döntvénye 1973-ban született, amikor a vesetranszplantáció a mainál jelentősen nagyobb veszélyt jelentett.

Hasonló módon rendelkezik az első lubavicsi rebbe, a liádi Sneur Zálmán rabbi Sulchán Áruch háRáv törvénykódexében, ahol kijelenti4, hogy az ember nem vállalhat (végzetes) kockázatot embertársa megmentése érdekében és bár az első lubavicsi rebbe nem vesetranszplantációról beszél, döntése a korábban igen veszélyes beavatkozásra is minden bizonnyal érvényes lehetett.

Mi a helyzet akkor, ha egy halottból kívánunk szervet átültetni egy élő emberbe?

A talán legfontosabb vallásjogi kérdés ebben a helyzetben a halál beálltának megállapítása. Ugyanis az „agyhalál” beálltakor a szív és a tüdő működhetnek, igaz, mesterségese, gépek által működtetve.

Az egyszerűség kedvéért nézzük meg előbb azt az esetet, amikor a vallásjog alapján egyértelműen beállt a halál. Ilyenkor három lehetséges szempontot vesz figyelembe a vallásjog:

  • Annak tilalma, hogy valaki egy halottból származtasson hasznot5. Egy szerv halottból való eltávolítása minden bizonnyal áthágja ezt a tilalmat.6
  • A halott megalázásának tilalma7, mely minden bizonnyal megtörténik, ha abból kiemelnek egy szervet
  • A halott eltemetésének kötelezettsége8, mely a halott minden testrészére/szervére vonatkozik, így amennyiben az egyik testrész (ez esetben a vese) nem kerül eltemetésre, úgy ez a kötelesség sérül.

 

A fenti három tiltás illetve kötelesség sérülhet ugyan, azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a Tóra illetve a háláchá (vallásjog) azon alapvetését sem, hogy az emberi élet mentése felülír minden más kötelezettséget és tilalmat. Ehhez azonban meg kell állapítani, hogy a vese átültetése valóban életmentéssel jár-e?

Alapesetben az élet mentése valóban olyan törvény, mely felülír minden más tilalmat9, így a fent megfogalmazott három kérdést is.

Így rendelkezik a híres 17. századi vallásjogi szaktekintély, Jákov Emden rabbi (1697-1776) is, aki amikor egy híres responzumban azt kérdezték tőle, hogy vajon szabad-e boncolni egy halottat (a boncolást a fent említett okokból tiltja a zsidó vallásjog) annak érdekében, hogy az abból tanultakból később profitáljon az orvostudomány, azt válaszolta, hogy csak és kizárólag akkor, ha a tanultakból közvetlen módon profitál egy súlyos beteg.10

Emden rabbi e híres döntvényére alapozzák egyébként legtöbben azon álláspontjukat, miszerint szabad egy halottból szervet eltávolítani, ha annak közvetlen haszna van egy másik beteg szempontjából. Olyannyira, hogy a legtöbben ezt micva, azaz kötelesség alapra helyezik.11 Mások szerint a halott (minden testrészének) eltemetése olyan kötelesség, mely érvényben marad ilyen esetekre is.12

Tegyünk egy rövid kitérőt, mert érdemes annak kérdését is megvizsgálni, hogy mi a helyzet az olyan szervátültetésekkel, melyek egyértelműen nem életmentő célt szolgálnak, mint például a szaruhártya-átültetés?

Isszer Jehuda Unterman (1886-1976), híres múlt századi litván döntvényhozó ezoterikus magyarázata szerint a halott (és minden szervének) megfelelő eltemetése kötelezettsége azért nem érvényes a szervátültetés esetére, mert amikor egy halott egyik szervét átültetik egy másik, azonban élő emberbe, olyankor a szerv quasi feltámad, azaz újra él, így az a konkrét szerv nem tekinthető halottnak.13 Ez a magyarázat megoldja annak kérdését is, hogy a szerv elmozdítása a halottból a halott tiszteletének megsértése volna.

Mindezek tudatában most már elég információval rendelkezünk ahhoz, hogy az életmentő szerv átültetésének és a halál beálltának kérdését megvizsgáljuk.

Számos életmentő szerv, így például a szív átültetés esetén a donor agyhalott állapotban van, ahogy azt fent írtam. Vajon az ilyen állapot a háláchá (vallásjog) alapján halálnak tekinthető-e, ha a szív és tüdő „mindössze” gépek munkájának eredményeként dolgozik.

Ha ugyanis a donor élőnek tekinthető, akkor szívének kivétele minden bizonnyal gyilkosság volna, mely bizonyosan nem megengedett.14 (Zárójeles megjegyzés, hogy egy emberélet akkor sem áldozható fel egy másik megmentése érdekében, ha megmenteni kívánt ember élete „értékesebbnek” tűnik, például azért mert fiatalabb, mint akit meg kívánnánk áldozni.)

Ha ugyanakkor az agyhalál állapota halálnak tekinthető, úgy a fent korábban leírtak lépnek érvénybe.

A halál beálltának kérdése évezredek óta megmozgatja a vallásjogi döntéshozók intellektusát és mivel rendkívül bonyolult a kérdés, igyekszem leegyszerűsíteni az egyes álláspontokat.

Az egyik vélemény szerint a halál beállta a lélegzés megszűnésének pillanatában áll be.15

Más szerint a halál akkor következik be, ha megszűnnek a szív- és a légzőszervi funkciók (eszerint még akkor is, ha a spontán légzés megszűnik, mindaddig, amíg a szív ver, a beteget életben van).16

A harmadik vélemény szerint a halál az agyhalál állapotának beálltakor következik be.17 (itt érdemes megjegyezni, hogy ezt a véleményt a legtöbben vitatják.)

Sőt, azok, akik a spontán légzés megszűnését tekintik a halál meghatározásának, azon a véleményen vannak, hogy az agy valószínűleg a halál pillanatát jelzi, mert az agytörzs elhalása után megszűnik a spontán légzés képessége.

Ha az agyhalál állapotát tekintenénk a tényleges halál beálltának jelzőjeként, úgy a halottból kivett szerv nyilván nem számít gyilkosságnak.

Érdekes módon  Izrael Állam Főrabbinátusa 1986 óta a lélegzéshez szükséges szervek leállását tekinti a halál beálltának, ily módon az agyhalál mintegy indikátora ennek a pillanatnak.

Sokan azonban, ahogy írtam, nem az agyhalált tekintik a halál beálltának, így egy szerv donorsághoz várni kellene, míg a szív és a légzési funkciók is leállnak.18

Ha és amennyiben e legutóbb említett érvrendszert tekintjük érvényesnek fennáll annak problematikája, hogy bármilyen olyan előkészület a halál beálltának utánra, mely akár egy másodperccel is megrövidítheti a majdani donor életét, gyilkosságnak tekinthető.19 Másrészről ha a minden életfunkciót csak mesterséges segítséggel produkálni képes beteget életben tartjuk, esetleg felesleges szenvedést okozunk neki, mely szintén tilos.20

Mint említettem ennek az írásnak nem az a célja, hogy konkrét döntést mutasson, minden hasonló eset szakavatott, a vallásjogban igen jártas ortodox rabbi döntését igényli. Mégis talán sikerült rávilágítani néhány részletére ennek az igen bonyolult és nagy tapintatot igénylő kérdésnek.

 

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Youtube-on, a Deezer-en és a TuneIn Radio-n.         

 

  1. Sáálot uTesuvot haRadbaz, második kötet 1052.
  2. Igrot Mose, Joré Déá, második kötet 174:4 és Cic Eliezer 10. kötet 25:7. Lásd szintén Ovadiá Joszéf rabbi Dinéj Jiszráel 7. kötet, 25-43 old.)
  3. Misné Háláchot 6. kötet, 324
  4. Hilchot Sábát 329:8 és Hilchot Nizkéj Guf váNefes 7.
  5. Talmud, Avodá Zárá, 29b.
  6. Igrot Moshe, Joré Déá, 1. kötet,229
  7. Talmud Chullin 11b és Talmud Bává Bátrá 154a-b.
  8. Misné Torá, Hilchot Ável 12:1
  9. Hilchot Jeszodéj háTorá 5:1.
  10. Lásd Noda BiJehuda responzum 2:210
  11. Igrot Mose, 2. kötet 174.
  12. Cic Eliézer 13. kötet 91.
  13. Sévet miJehuda 312-322 old.
  14. Szmáchot traktátus 1:1 és Misné Torá, Hilchot Roceách uSmirát háNefes 1:9
  15. Steinberg rabbi, Assziá, 3. kötet 393 old.
  16. Sévet háLévi, 7. kötet 235:2, 8. kötet 67:2 és 86.
  17. Igrot Mose Joré Déá, 3. kötet 132
  18. Slomó Zálmán Auerbach rabbi, Minchát Slomo, Tinjána 86
  19. Nismát Avráhám, 4. kötet 145-150
  20. Igrot Mose Joré Déá, 2. kötet 174

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr2416120478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Urancityhero 2020.08.11. 09:29:24

"Zsidó jog". Ha a sárián szörnyülködünk, akkor ezen is hadd, középkor...

Örömhernyó 2020.08.11. 10:45:12

Minden vallási jog hajmeresztő butaság szüleménye, még ha néha egybe is vágnak a józan ésszel. Ugye a rossz óra is napjában kétszer a pontos időt mutatja... A probléma az, hogy a vallási jogok egy régi babonán alapulnak és nem nagyon update-elik őket a modern kor viszonyaihoz. Tehát merevek. Nem választott képviselők megegyezésén alapulnak, tehát nem a nép akaratát tükrözik, hanem egy vallási vezető réteg mániáit, amit egy természetfeletti lény akaratának állítanak be.
A másik véglet pedig az, amikor minden vallástudós, egyházi ember szabadon értelmezi a szövegeket és egyik rabbi, imám, sejk, guru ezt hozza ki belőle, a másik meg azt.

A demokratikusan alkotott jogszabályok se tökéletesek, de legalább a felülvizsgálatuk és alkalmazásuk szabályozottabb.

Ateistaként is elismerem, hogy néhány vallási eredtű szabály egybevág az én erkölcsi meggyőződésemmel. De annak a módnak, ahogy indokolják, ahogy eljutnak a a szabály kimondásához, alkalmazásához, kivételekhez, az nem vall józan észre.
Például én ellenzem az abortuszt, de az abortuszellenes zsidó vagy keresztény érvekkel nem tudok mit kezdeni.

várom a levelet 2020.08.11. 14:24:09

férfi vagy ugye?mert kevés férfit láttam,aki abortuszpárti lenne.nem nekik kell életük végéig viselniük a döntésük következményét.én nem hagynám,hogy a gyerekem 15 évesen tönkre tegye az életét.nyilvánvaló,hogy jobb lenne,ha erre sosem kerülne sor,de hát előfordulhat mindenkivel.

gyben 2020.08.11. 19:45:37

A szervkereskedés kinek a kezében van?

Örömhernyó 2020.08.18. 07:55:12

@várom a levelet: kb. 40 barátnőm és szexpartnerem volt életemben (sose fizettem szexért). Egyet se ejtettem teherbe, mert kb. a negyedük tablettát szedett, a többivel meg óvszert használtam.
Ja, nem is 15 évesen kezdtem a nemi életet.

Amúgy nem tudom mit számít, hogy férfi vagyok-e. Rengeteg férfi abortuszpárti, sőt a férfiak többsége az, hisz így szabadulhatnak a felelősségtől, nemet mondhatnak a gumióvszerre, majd elzavarják a csajt kikapartatni magát. Az abortusz a férfiak válláról veszi le a gondolkodás, önmegtartóztatás és felelősség kényszerét.

A terhesség megelőzésének van 3-4 biztonságos módja, plusz nem KELL szexelni, ha nincsenek meg a védekezés lehetőségei.
15 évesen még cigit és alkoholt se vehet a gyerek, akkor miért szexelne? Abban a korban még önmagának kellene örömet okoznia, nem másokkal fetrengeni.

A szexhez legalább két ember kell. Maradjunk a konzervatív egy fiú egy lány felállásnál. A kettő közül az egyiknek lehetne esze. Ha nincs, akkor az a szülő kudarca, hogy a lánya inkább hallgat egy kis büdösszájú, túrósfaszú, szarosseggű senkiházira, mint a saját szüleire. Annak a lánynak a nevelése és élete már rég el van cseszve.
Magyarul a 15 éves lány már ott tönkretette az életét, hogy 15 évesen védekezés nélkül szexelt. Meg eleve hogy szexel 15 évesen. Mert attól, hogy 14 éves kortól lehet, azaz nem jogellenes, az nem jelenti, hogy kell is.

Örömhernyó 2020.08.18. 07:59:43

@várom a levelet: A férfiak többsége abortuszpárti, mert így nem kell gyerektartást fizetni akkor se, ha nem volt hajlandó óvszert húzni a lomposra. Az abortuszt a nőgyűlölő férfiak eladták a nőknek mint az egyenjogúság, emancipáció egyik sarokkövét. És röhögnek a markukba.
A fogamzásgátló tablettával is azt érték el, hogy olyan nőket is tök ingyen lefektethetnek, akiket aztán nem kell feleségül venniük. Elhitették a nőkkel, hogy ez a nagy egyenlőség.
De a fogamzásgátló tabletta meg a gumióvszer legalább tényleg megelőzésre szolgál. Az abortusz meg a szememben gyilkosság. Pedig én ateista vagyok.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása