Mióta vannak angyalok?

54609080990100490319no.jpg

Két vélemény van a midrás irodalomban azzal kapcsolatban, hogy mikor teremtette Isten az angyalokat.

Rabbi Jochánán szerint a teremtés második napján, erre utal a Zsoltárok egyik verse: „palotáját a vizek fölé építette, a felhőket tette kocsijává, szelek szárnyán jár. Az angyalokat tette követeivé, a lángoló tüzet szolgájává.”1

Rabbi Jochánán szerint az égi és földi vizek elválasztása után teremtette tehát Isten az angyalokat.

 A midrás egy másik kódolt forrást is talál ennek megerősítésére, hiszen míg a teremtés minden napjánál azt olvassuk „és lett este és lett reggel, második nap” illetve „és lett este és lett reggel, harmadik nap” és így tovább, az első napnál nem azt olvassuk „első nap”, hanem hogy „és lett este és lett reggel egy nap.” Bölcseink ezt úgy értelmezik, hogy a teremtés első napján Isten „egyedül volt”, egysége mindent betöltött és az angyalok illetve más égi teremtmények a második napon készültek.

Egy másik midrásbeli vélemény szerint Isten az angyalokat az ötödik napon alkotta, ezt Rabbi Chanina azon párhuzamra alapozza, melyben a Tóra (Mózes öt könyve) ugyan azt a kifejezést használja az ötödik napon teremtett madarak leírására, amit Jesájá próféta használ az angyalokra.2

A Biblia először Gávriel és Micháel angyalokat említi név szerint Dániel könyvének második fejezetében, azonban számos angyallal találkozunk a Tóra első könyvében, például az Ábrahámot meglátogató és fiának születését illetve Szodoma és Gomora városát elpusztító angyalok vagy a Jákob álmában megjelenő, egy létrán az ég és föld közt le-fel szaladó angyalok.

A Jeruzsálemi Talmud véleménye3 alapján az angyalok név szerinti említése a babilóniai fogság utáni időszaktól kezdődött (i.e. 348 után), később megismerünk más angyal neveket is, mint Uriel, Ráziel, Metatron vagy Lejla.4

Szintén a Maimonidész ismerteti az angyalok fajtáit: chájot hákodes, ofánim, erelim, chasmálim, szeráfim, máláchim, elokim, bené elokim, cheruvim és isim. A különböző szintek azt jelzik, hogy az angyalok milyen mértékben ismerik Istent. Van aki jobban, van aki kevésbé.

Azonban az angyalok spirituális szintje és Isten felfogásának képessége ne tévesszen meg bennünket, ugyanis a zsidó ember lelke magasabb szinten áll az angyaloknál, hiszen csak az emberi lélek képes a fizikai világról felemelkedve Isten szolgálatára és a fizikai világ szentté tételére. Az emberi lélek „Isten egy darabja), az angyalok pedig Isten teremtményei.

A héber angyal szó (málách) azt jelenti küldött, hiszen Isten küldetését teljesítik. Minden angyalnak külön feladata van, így például Micháel felelős Isten akaratának végrehajtásáért, Gavriel érvényesíti Isten döntvényeit, Rafael pedig gyógyít. Más angyalokat Isten egy-egy speciális célra teremtett és azok megszűnnek létezni, miután a feladatukat befejezték. A Zohár szerint az angyalok egyik feladata, hogy imáinkat közvetítsék Isten felé, azonban fontos megjegyezni, hogy nem az angyalokhoz, hanem Istenhez imádkozunk.

Más angyalokat az emberek cselekedetei teremtenek, bölcseink szavaival élve „az ember egy jócselekedetével teremt egy őt védő angyalt, bűn esetén pedig egy neki ártó angyalt. Ezeket az angyalokat az emberek intellektuális és érzelmi energiája hozza létre.

Imáinkban többször úgy referálunk az angyalokra, hogy azok Istent dicsérő dalokat énekelnek. Az egyes angyalok a nap más-más szakában zengik Isten dicséretét annak megfelelően hogy milyen az angyalok spirituális szintje. Erre utal a Tóra akkor, amikor elmeséli annak történetét, hogy a Jákobbal küzdő angyal a napfelkeltekor azt kérte Jákobtól, „Bocsáss el engem, mert feljött a hajnal”. Bölcseink szerint azért kellett mennie az angyalnak, mert eljött az ő szolgálatának ideje, hogy visszatérjen Isten dicsőségét megénekelni.

Egyes vélemények szerint az angyalok képesek emberi alakot ölteni, mások szerint ez nem igaz a szó fizikai értelmében, mindössze arról van szó, hogy prófécia szerű látomásban érzékelhetjük úgy az angyalokat, mintha azok emberi testtel rendelkeznének.

Mint korábban elmondtuk, de ezt fontos iterálni. Az emberi lélek magasabb rendű, mint az angyalok, hiszen egyrészről az emberi Isten képmására teremtetett, az angyalok nem, másrészről az angyalok általában, mint írtuk, nem léteznek örökké, az emberi lélek azonban igen.

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Youtube-on, a Deezer-en és a TuneIn Radio-n. 

 

  1. Zsoltárok 104:3-4
  2. lásd Jesájá 6. fejezet
  3. Ros Hásáná 1:2
  4. Maimonidesz: Misné Torá, A Tóra alapjai 2:7

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr8916201554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása