Amit a zsidó számmisztikáról feltétlenül tudni kell

1_1_1.jpg

Gematriá, a zsidó számmisztika a héber betűk számértékéből levezett tudomány, melynek segítségével a Tóra, (szűkebb értelemben Mózes öt könyve, tágabb értelemben a teljes Biblia és a hozzá tartozó rabbinikus irodalom és hagyomány, mint a Misna és a Talmud) első olvasatra, de még esetleg alapos vizsgálatra sem látható misztikus „arcát” tárhatjuk fel.

A gematriában minden héber betű számértékkel rendelkezik (például alef = 1, bét = 2 stb.). Ezt használva kiszámíthatjek egy-egy szó számértékét úgy, hogy összeadjuk a benne lévő egyes betűk számértékeit. A bibliai értelmezés területén a kommentátorok a szavak numerológiai egyenértékűségére alapozzák az érvelést. Ha egy szó számértéke megegyezik egy másik szó számértékével, akkor a kommentátor kapcsolatot vélhet felfedezni e két szó és az azokat tartalmazó írásversek között, ezzel tágabb fogalmi következtetéseket kerülhetnek bizonyításra. 

A héber betűk számértéke a követező: 

1 Alef א

2 Bét ב

3 Gimel ג

4 Dalet ד

5 Hé ה

6 Váv ו

7 Zájin ז

8 Chet ח

9 Tet ט

10 Jud י

20 Káf כ

30 Lámed ל

40 Mem מ

50 Nun נ

60 Számech ס

70 Ájin ע

80 Peh פ

90 Cadi צ

100 Kuf ק

200 Rés ר

300 Sin ש

400 Táf ת

500 Kaf (szóvégi) ך

600 Mem (szóvégi) ם

700 Nun (szóvégi) ן

800 Peh (szóvégi) ף

900 Tzady (szóvégi) ץ 

Miközben a gematriát rendszeresen alkalmazzák a Talmudban és a Midrás irodalomban, a klasszikus rabbinikus értelmezések ritkán alkalmazzák ezt a technikát. A rabbik időnként alkalmazzák a gematriát a bibliai exegézis támogatásához, de ritkán támaszkodtak rá önmagában, sokkal többet fektettek a logikai érvelés alkalmazásába álláspontjuk alátámasztására. 

A gematria azonban elengedhetetlen a zsidó misztikus hagyomány, a kabbala számára. A kabbalisztikus kozmológiai rendszer alapja azon a meggyőződésen áll, hogy Isten a héber betűk erejét és számértékeiket használva teremtette meg az univerzumot. A kabbalisztikus hagyományban Isten nevei és a Kabbala használatával kidolgozott permutációi olyan számértékekkel bírnak, amelyek bizonyosan kozmikus erőket és hatalmat tartalmaznak.

A „gematria” kifejezés a görög „geometria” -ból származik, és a fogalom megtalálható Platon görög filozófus írásaiban. A rabbinikus irodalomban először a Harminckét szabály Baraitájában jelenik meg, melyet Eliezer ben Joszi háGálili rabbi, a polgári időszámítás utáni második században élt misnai bölcs szerzett és amely a Tóra 32 hagyományos értelmezési módját ismerteti.  A 29. szabály a gematria használata. (A teljes brájtá az idők során elveszett, annak tartalmáról más rabbinikus iratokban értesülhetünk annak dacára, hogy a mű, eredeti formájában már nem áll rendelkezésünkre.) 

A Széfer Jecirá (Teremtés Könyve, nem egyenlő Mózes első könyvével), a legkorábbi kabbalisztikus szöveg, amely minden bizonnyal a polgári időszámítás utáni második században íródott, volt az első kabbalisztikus szöveg, amely kidolgozta a gematria rendszerét. Ez a szöveg az univerzum teremtéséről ír, melyet Isten a héber ábécé (álefbét) betűinek erején keresztül, Isten nevének permutációival hozott létre. Korábban élt az a vélekedés, hogy a misztikát gyakorló tudós ezt az ismeretet is felhasználhatja a teremtés erejének kiaknázására. Széfer Jecirá az a könyv, mely alapján, a hagyomány szerint a 16. században élt prágai Jehuda Lőw rabbi létrehozta a gólemet, ezt az agyagból készült bábut, mely a kabbala erejével életre kelt. 

Az 1200-as években az askenáz (német) hászidok („pietisták”, azaz jámborok, rabbik egy csoportja, akik a zsidóság misztikus és aszketikus formáját gyakorolták, nem összetévesztendők az 500 évvel később kialakult hasidizmussal) misztikus írásaikban is gematriát használták. Írásaik nagy hatással voltak Ábrahám Abulafira, a kasztíliai kabbalaiskola megalapítójára, akinek meditációs technikáiban Isten különféle neveit használta. Moses Cordovero, híres kabbalista Izrael Cfát városából, 1542-ben megírta a Pardes Rimonim (Gránátalmák kertje) elnevezésű kézikönyvet, amely számos fejezeten keresztül a gematria korábbi rendszereit fejti ki és részletezi. A 18. században kialakult haszid mozgalom is a kabbalista hagyományra épülve, misztikus írásokban eszközként alkalmazza a gematriát.

A gematria egyik híres példája a 1Mózes 14:14 értelmezésében található, amely a fent említett Harminckét Szabály Baraitában, valamint más talmudi és midrási hivatkozásokban is fellelhető. Ez a vers azt írja, hogy Ábrahám 318 férfit gyűjtött össze, akiket magával vitt, hogy legyőzze azokat a seregeket, amelyek megtámadták meg rokonságát és foglyul ejtették unokaöccsét, Lótot.

„Midőn meghallotta Ávrám (később lett neve Ábrahám), hogy fogságba esett az ő atyafia, fölfegyverezte begyakorlott szolgáit, háza népét, háromszáztizennyolcat és üldözte őket Donig.”

Ábrahám hűséges szolgájának, aki valóban háza népe volt, Eliezer nevének számértéke is 318 (אליעזר=1+30+10+70+7+200), melyből a rabbik arra következtetnek, hogy Ábrahám mindössze Eliezert küldte unokaöccse megmentésére, aki hatalmas erejével -és Isten segítségével- képes volt egymaga legyőzni az ellenséges sereget.

Egy másik, hászid értelmezés, egy lépéssel tovább megy és felhívja a figyelmet arra, hogy a  שיח (sziách) héber szó, számértéke szintén 318 (שיח=300+10+8), ami azt jelentheti, hogy Ábrahám beszéde (konkrétan Isten nevének kimondásának ereje) győzte le a seregeket.

A gematria jelentős részben Isten különféle nevére és e nevek erejére összpontosít. A gyakran használt אלהים (Elohim) Istennév betűinek számértéke például 86 (אלהים=1+30+5+10+40), amely megegyezik a הטבע (hátevá), azaz természet szó értékével (הטבע=5+9+2+70). Ebből a tényből azt a következtetést is levonhatjuk, és egyébként ez a gondolat áthatja a rabbinikus irodalom széles spektrumát, hogy amikor a Tóra Istennek ezt a nevét használja, akkor Isten a természet keretrendszerén belüli, amikor viszont a négy betűs Tetragrammont, a יהוה (jud-hé-váv-hé) látjuk, akkor Isten a természet keretrendszerén kívüli erővel nyilvánul meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr9816284460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2020.11.14. 17:23:23

Az Isten működésének geometriai, matematikai, fizikai alapjai egyszerűek és megismerhetőek. Ezek ábrázolásai (síkmetszeti rajzai) alapján lehet az ábrákból képezni a héber ABC betűit, leegyszerűsítésekkel, meghatározott lépések szerint. Vagyis a lényeges fizikai és matematikai tudás van elrejtve a betűk alakjában. Csak tudni kell értelmezni őket, hisz amit ábrázolnak, az 3D-s, mozgó, transzcendens hullámtéri jelenség. Számítógéppel érdemes csak nekilátni a megfejtésnek, anélkül nem fog menni.

eßemfaßom meg áll 2020.11.14. 18:11:08

kemény amikor az első komment veri kreténségben a helybőlkretén posztot

arthurthedent 2020.11.14. 19:39:24

Amit a számmisztikáról feltétlenul tudni kell az ekvivalens az üres halmazzal. Egy csomó fontos matematikai tulajdonsága van:

hu.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cres_halmaz

@steery: "Az Isten működésének geometriai, matematikai, fizikai alapjai egyszerűek és megismerhetőek."

Az isten definíció szerint természetfeletti lényt jelent, ami pont azt jelenti, hogy nincsenek és nem is lehetnek fizikai alapjai, hiszen akkor pont nem lenne természetfeletti.

Sikerült egy olyan állítást megfogalmaznod, ami akkor is hamis ha isten létezik és akkor is, ha létezne. :D

arthurthedent 2020.11.14. 19:43:12

@eßemfaßom meg áll: "kemény amikor az első komment veri kreténségben a helybőlkretén posztot"

Hát nem tudom. Nekem mindkettő végtelenül háborodottnak tűnik, de az mondjuk igaz, hogy a hozzászólás tömörebben fejezi ki ezt.

Olyan, amire a pszichológus az előre elkért óradíjból mindjárt vissza is ad 58 percet... sírva... ha másfél percig tartott amíg megkérdezte, hogy kér -e kávét... ;)

steery 2020.11.15. 10:51:11

@arthurthedent:
1. Az Isten és a teremtés nem üres halmaz. Az üres halmaz egyenértékű a megnyilvánulatlannal, vagyis a nem létezéssel.
2. Az Istent többféleképp lehet definiálni. A természetfeletti nem természeten kívülit jelent, hanem vagy azt, hogy a természet egy adott része fölött áll a természet egy másik részében tartózkodva (az adott részen kívül) vagy azt, hogy képletesen felette áll a természetnek, mert tökéletesen uralja, irányítja azt és a benne működő fizikai törvényeket a legnagyobb hatásfokkal használja ki. De egyik sem jelenti azt, hogy nincsenek fizikai alapjai. A fizika ettől még ugyanúgy vonatkozik rá, hisz az által képes uralkodni. Minden csoda és varázslat olyan szintű tudomány, amit még nem értessz.
3. Szerintem még nagyon sokat kell tanulnod és gondolkodnod, mire megérted, hogy az Isten a létezési alaptörvényeknek alávetett, azok révén létrejövő és működő szuperintelligencia, aki a legmagasabb szinten képes uralni és irányítani az általa megteremtett természeti (valójában: mesterséges) környezetet.

apro_marosan_petergabor 2020.11.15. 14:27:47

A számmisztika a bálványimádással egyenértékű, túl kellene rajta jutni már valahogyan...

ikaruss 2020.11.15. 16:56:35

És ki mondta meg, hogy melyik betű számértéke mennyi?
Ha ugyanis a betűk nem annyit érnek, akkor az egész számmisztika borul.

eßemfaßom meg áll 2020.11.15. 19:56:38

ez az a blog ahol brendelnek igaza szokott lenni. Apró szigetecske az internet ócenján.

steery 2020.11.16. 11:57:33

@hunyadi_janos_111: Miért ne lehetne a transzcendens létező Istennek anyagi része is? Ha ő teremtette az anyagi világot, gondolod, hogy aztán nem használja semmire, hozzá se nyúl? És akkor mi volt az a sztori az Isten által teremtett paradicsommal, a kerttel, ahol növények, állatok vannak meg két ember? Ha a paradicsom anyagi létesítmény, akkor az Isten fülig benne van. Ha transzcendens, akkor az onnan kiűzött két embernek is annak kell lennie, tehát minden utódjuk is az, tehát mi is transzcendensek vagyunk most is. Ebből következik, hogy az anyag maga is egy transzcendens jelenség, vagyis nincs értelme megkülönböztetni egymástól az anyagi és nem anyagi természetet. Ez esetben az Isten is abból van, amiből mi. Nincs különbség. Mert a maga képére-hasonlatosságára teremtette.
Hoppá. Ezen még gondolkodj el picit. Hátha rájössz arra, milyen elmebeteg szinten idióta, önellentmondásos fasz voltál eddig. De nem muszáj továbbra is annak maradnod. Csak ha élvezed...

CoolKoon 2020.11.16. 14:34:29

Hmmm, bár engem bármilyen fajta számmisztikától a rossz baj kerülget, ez a poszt egész jól megmagyarázza, hogy miért van a zsidók között feltűnően sok matematikus.

Judit1152 2020.11.17. 07:39:00

@steery: egyértelmű szimpatikus megfogalmazás

Dan da Man 2020.11.17. 08:55:58

Azért eszemfaszom kolléga sem egy agysebész, amikor azonos szinten emlegeti a kommentet meg a posztot, tekintve, hogy utóbbi egy magyarázat és dokumentáció, míg előbbi láthatóan meggyőződéssel párosul.

De ennél sokkal érdekesebb, hogy a klasszikus összeesküvés-elméletek pszichológiája mennyire illik erre az egész kabalás-hülyeségre. Összefüggéseket keresni ott, ahol nincsenek - a hiányt pedig fikcióval pótolni ki. (Sőt, esetünkben eleve a fikcióban keressük az összefüggést. Ez mutatja, hogy az emberiség egy része mennyire nem fejlődött, illetve, hogy az agyunk hogyan működik helytelenül néha.) És ezt nem a civilizáció, hanem az evolúció tudná valószínűleg csak feloldani...

eßemfaßom meg áll 2020.11.17. 18:54:48

@Dan da Man: igazad is lenne, ha a poszt nem nevezné "tudomány"-nak ezt a blődlit. A poszt alapján a szerző ezt pont olyan komolyan gondolja mint steery a saját agymenését.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása