Én is „eretnek” vagyok 2.
2. rész: miért nem térítő vallás a zsidó?

A fenti kép a 60-as évekből, New Yorkból származik, az akkor igen népszerű Henry s. Levy & Sons cég reklámozta így híres rozskenyerét: "Nem kell zsidónak lenned ahhoz, hogy imádd Levy zsidó rozskenyerét" és summásan elmondja lenti írásom lényegét.

Fináli Gábor, az akibic-en megjelent írásában sok témát érintett, az alábbiakban igyekeznék választ adni egy másik felvetésére, miszerint a zsidóság a II. jeruzsálemi Szentély pusztulását megelőzően (ie.70-előtt) térítő vallás volt, bezárkózottságunk a Szentély pusztulását követő üldöztetés eredménye. Azt írja: Hiszem, hogy a II. Szentély pusztulását megelőzően a zsidóság térítő vallás volt. Az, hogy a keresztények és muszlimok nem engedtek téríteni minket, csak tovább erősítette a bezárkózást”.

Finálinak abban igaza van, hogy az ókorban a zsidóságba betérni kívánók sokszor tömegével jelentkeztek, ami nem meglepő olyan történelmi körülmények között, amikor a zsidó nép prosperáló országgal rendelkezik. Olyannyira így van ez, hogy a Talmud beszámolója szerint Dávid király idejében, amikor az ókori Izrael mind gazdaságilag, mind politikailag komoly befolyással bírt a régióban, quasi a közel-kelet „Svájca” volt, a rabbiknak, időszakosan, be kellett tiltaniuk a betéréseket, mert attól féltek, hogy azokat nem hitbéli meggyőződés, hanem más, gazdasági és egyéb, érdekek motiválták.

Szintén hosszas vita van a Talmudban a szamaritánusok betérésének érvényességéről. Ez a vélhetően Ciprus szigetéről a Babilóniaiak által betelepített nép, amikor megérkezett a Szentföldre, a táborukat oroszlánok (igen, akkor még éltek a Izraelben ilyen állatok) támadták meg, rengeteg áldozatot követelve. A csapást a „helyi isten” bosszújának vélték és félelmükben, legalábbis látszólag, felvették a zsidó vallást. A Talmud bölcsei közt évszázadokon át húzódó vita van betérésük valósságáról, ez a vita tulajdonképpen soha nem lett lezárva.

Fináli cinikusan említi az „erev ráv” témakörét is. Az egyiptomi kivonulás alkalmával, látva az isteni csodákat, melyek a zsidó nép megváltása okán történtek, komoly számú egyiptomi is csatlakozott a kivonuló tömeghez (lásd Móz2 12:38), ezt a tömeget Mózes betérítette, azaz a zsidó nép teljes jogú polgáraivá tette. Bölcseink elmondása szerint a Teremtő Mózes e lépését „utólagosan jóváhagyta”, azonban szerepük a későbbi történésekben ellentmondásos. A Talmud bölcsei ezeket az embereket látják az aranyborjú bűnének felbujtóiban olyannyira, hogy egy legenda szerint (Babilóniai Talmud Chagiga traktátus 13b) 974 generációt készült teremteni Isten a világ megteremtése előtt, azonban ez nem történt meg, így Isten „szétszórta” ezeket a generációkat a későbbi nemzedékek közt, ők a minden generációban jelen lévő „erev ráv”, azaz bajkeverők.

A fenti esetek „tömeges betérései” jól bizonyítják, hogy bölcseink mindig tisztes óvatossággal tekintettek az ilyen eseményekre, minden alkalommal gondosan megvizsgálva azok őszinte mivoltát.

Miközben persze a Biblia hősei közt is szép számmal akadtak betértek (Rút, Ovadia próféta) illetve őseink sokszor nem-zsidó születésű nőkkel házasodtak (József, Mózes, Sámson, Dávid vagy Salamon), ezek a személyek minden bizonnyal átestek valamiféle (a mai gyakorlattól valószínűleg formailag, de nem lényegileg eltérő) betérési procedúrán, azt nem lehet kijelenteni, hogy a betérések valamiféle térítő tevékenység eredményei lettek volna.

Az is igaz, hogy a keresztény és az iszlám vallások térnyerésével a zsidóság bezárkózott ezzel is elkülönítve magát a külső befolyástól, mint ahogy az is, hogy ezek a többségi vallások nem is engedték a zsidóknak a térítés semmilyen formáját. Legtöbb esetben aki felvette a zsidó vallást, az életével játszott.

Az azonban, hogy a zsidó vallás nem térítő jellegű egyszerű teológiai okokra vezethető vissza.  A zsidóság, ellentétben a keresztény vagy az iszlám vallással nem exkluzív jellegű. Míg ezek a vallások az üdvözüléshez vezető utat kizárólag a vallásuk felvételével tartják elképzelhetőnek, a zsidóság azt tanítja, hogy nem kell ahhoz zsidónak lenni, hogy valaki üdvözüljön (akárhogy is képzeljük el az üdvözülés mikéntjét). Mindenkinek van feladata, de mindenkinek más és más (lásd korábbi írásom). A zsidóknak az a feladatuk, hogy a Tórában megfogalmazott 613 parancsolatnak megfelelően éljenek, a nem-zsidóknak 7 parancsolatra „korlátozódik” feladatuk, melyek megtartása, a félreértések elkerülése végett cseppet sem könnyű.

Ha egy nem-zsidó ezeket a parancsolatokat betartva morális, Istennek tetsző életet él, ugyanúgy „jogosult” a túlvilági üdvösségre mint zsidó embertársa. Ennek megfelelően tehát szükségtelen „zsidóvá válni” ha az ember Istent akarja szolgálni. Persze ha ezek dacára valaki mégis úgy érzi, hogy magára veszik a micvák (parancsolatok) súlyát, akkor annak megfelelő utat biztosítunk, hogy végérvényesen csatlakozzon a zsidó néphez. Magyarul: lehet, de cseppet sem szükséges.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr5814765162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.16. 16:25:35

A fő ok mégis az, hogy a zsidó az vallás mellett nép is, így fontos szempont a nemzetvédelem is.

enrikokaruszo 2019.04.16. 17:08:29

ja, a bajok okozói a gyüttmentek, hallottam már ilyet másoktól is ;)

haromegesztizennegy 2019.04.16. 18:06:46

Aberrált szokások kényszeres ismételgetése még nem vallás...

gigabursch 2019.04.16. 18:07:59

Ma már nem, de régen tényleg térítő vallás volt.
Persze ilyenkor jó lenne tisztán látni a szefárd-askenázi ellentétet is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.04.16. 18:54:18

A kiválasztott nép tagjává értelemszerűen csak születéssel válhat valaki.

Jakab.gipsz 2019.04.16. 20:38:24

A zsidóság lényege a Messiásra történő várakozás, (hitéhez hű zsidónak lenni, igen megterhelő feladat, 613 § betartása igényel némi leleményt ).

Csakhogy van ebben a "Messianisztikus" várakozásban egy kis Bibi, ugyanis az embert, akinek lelke darabka a teremtője lelkéből, a saját ostobaságán kívül, az ég egy-adta világon, semmi mástól nem szükséges megváltani.

Éppen ezért számunkra, (a keresztények számára) nem annak a kőtáblának, a törvényei fontosak amit Mózestól kaptak, Tíz parancsolatban, hanem az a "törvénytár" amit Mózes összetört és nem adott át a zsidó papoknak.

Az Ellenálló 2019.04.16. 20:47:00

Nem kell hozzá vallás egyáltalán, hogy valaki jó legyen. Egyébként a zsidó vallást erőszakkal nem térítették tudtommal sehol, nem úgy, mint a többi ábrahámi vallást, talán ez a nagy különbség.

John Brennan 2019.04.16. 21:18:40

Exkluzív klubnak képzelik magukat, úgy viselkednek, persze, hogy nem akarnak mást beengedni.

gigabursch 2019.04.17. 07:36:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Természetesen minden nép magát kiválasztottnak tartja.
A többi kiválasztottsága meg smafu.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása