Érthetetlen félrevezetés

Related image

A napokban, Rafi Peretz izraeli miniszter kijelentései okán, melyekről én is leírtam véleményem, elindult egy kisebb komment háború a vegyesházasságokról és azok hatásáról. Azon semmi meglepő nincsen, hogy a kijelentés nagy vihart kavart a hazai zsidó a közösségi médiában, hiszen hazánkban a vegyesházasságok aránya majd 90%-os, így a legtöbben érintettek és ezért érzelmileg elfogultak.

Azon sem csodálkoztam, hogy valaki billentyűzetet ragadva publikációt írt a témában az akibic.hu-n.

Amin viszont komolyan meglepődtem, hogy úgy mondjam, köpni-nyelni nem tudtam az az, hogy a cikk írója, szándékosan vagy véletlenül, de teljesen összekeverte a szezont a fazonnal. Cikkében nem győzte sorolni azokat a bibliai hősöket, akik zsidóvá vált feleséget vettek maguknak vagy maguk is betértek voltak.

A helyzet azonban az, hogy a példák nemhogy sántítanak, de semmi közük nincsen a vegyesházasságok témaköréhez. Vegyük sorjában:

Egyik leggyakrabban emlegetett bibliai hős akit vegyesházassággal vádolnak Mózes maga. Azonban, aki ismeri a vallásjogot illetve a rabbinikus irodalmat tudja, hogy a Tóra adás előtti időkből vallásjogi példát hozni még a Talmud bölcsei is ritkán hoznak. Bár a hagyomány úgy tartja, hogy ősatyáink megtartották a parancsolatokat - prófécia alapján ismerték őket ugyebár - de számukra ez nem volt kötelező érvényű, mindössze „szorgalmi feladat” (Lubavicsi Rebbe, Likutei Szichot 5. kötet 143-145 old.). Maga a Szináj hegyi Tóraadás egyfajta „össznépi” betérés volt, azaz a teljes zsidó nép megfogadta a Tóra törvényeit. (Érdekes adalék, hogy ez a koncepció olyannyira szerves része a zsidó filozófiának, hogy a betérés törvényeit is a Tóraadás eseményei alapján határozza meg a rabbinikus irodalom).

Ezzel megoldottuk Mózes feleségének, Cipórának ügyét.

A cikk szerzője Rútot hozza példaként, aki a Biblia talán leghíresebb betértje volt és jámborsága okán érdemelte ki, hogy Dávid király és az örök zsidó királyság, a Messiás maga is tőle származzon. A rabbik számos magyarázatot adnak arra, miként lehetséges, hogy Rút férje minden valószínűség szerint már azelőtt elvette a moabita nőt, mielőtt az átesett volna a betérés folyamatán (hiszen a „Mert ahova te mész, megyek én is. Ahol te letelepszel, letelepszem én is. A te néped az én népem, a te Istened az én Istenem.” mondat, amit a betérésre utal (Rút 1:16)) csak azután hangzott el, miután Rút hozzáment Naomi egyik, nyilván zsidó, fiához). A legelfogadottabb magyarázat szerint Rút több szintű betérésen is keresztülment, azaz már a házasság előtt is felhagyott a bálványimádással és az egyetlen Isten felé fordult.

Rút házassága sem volt tehát vegyesházasság.

A másik példa, melyet a cikk felhozott Eszter királyné esete, aki valóban egy nem-zsidóhoz volt kénytelen hozzámenni. Eszter valóban tragikus hős, aki életét adta a zsidó nép megmentése érdekében. Aki ismeri Eszter könyvének történetét tudja, hogy Eszternek nemigen volt más választása semmint, hogy hozzámenjen az alkoholista uralkodóhoz Áchásveroshoz. Eszter „vegyesházasságát” szerelmi házasságokhoz hasonlítani nemcsak a történet teljes félreértelmezése, de olyan rövidlátóan ostoba, hogy nehéz rá szavakat találni.

Ami a tudatlanságnál sokkal inkább zavart a cikkben az az, hogy miért próbálja az író teljesen félrevezetni olvasóit azt hangoztatva, mintha a vegyesházasság a judaizmus szerint bármilyen módon elfogadható volna. Nem az.

Image result for jewish marriage

Az is érthetetlen számomra, hogy a betértekkel való házasságot miért próbálják egyes vegyesházasságként értelmezni. Ha valaki betér és úgy megy hozzá egy zsidóhoz, az nem vegyesházasság. Természetesen a Tóra és bölcseink nem a betértekkel való házasságot tiltják. Aki ilyesmit sugall az nem ismeri a zsidó filozófiát és a vallásjogi törvényeket

Végezetül: azt hiszem megfogtuk a gödör alját azzal, hogy aKibic.hu egy ilyen írást közölt. Értem én, hogy a vegyesházasságban élő olvasók kegyeire pályázik, de a zsidóságot ennyire hamis színben feltüntetni nemcsak szerencsétlen, de rendkívül felelőtlen is.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr2114983412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása