Hol van az Édenkert?

article-migration-image-garden-of-eden-paradise.jpg

Tudósok, kutatók, teológusok és filozófusok foglalkoznak évezredek óta azzal a kérdéssel, hogy hol is lehet a Bibliában említett Édenkert, ahova Isten az első emberpárt „elhelyezte”: „És vette az Örökkévaló Isten az embert és belehelyezte Éden kertjébe, hogy megmunkálja és őrizze azt.”1

A rabbinikus irodalom, főként annak misztikus ága, a kabbala irodalma megemlíti, hogy kétfajta Édenkertről is beszélhetünk. Egyrészről van a spirituális Édenkert (gán éden hárucháni), ami tulajdonképpen a lelkek világa, egy olyan párhuzamos dimenzió, mely nem érzékelhető fizikai érzékszerveinkkel, egyfajta párhuzamos realitás. Innen származnak a lelkek mielőtt e fizikai világra jönnek és ide térnek vissza testünk halála után (a születés és a halál kérdéséről ITT és ITT írtam).

Van, pontosabban volt ugyanakkor egy nagyon is fizikai Édenkert, melyről a Tóra beszél (gán éden hágásmi), melynek helye úgy tűnik viszonylag pontosan be van határolva a leírásban: „És egy folyam jött ki Édenből; hogy áztassa a kertet; onnan pedig elágazott és lett négy főfolyóvá. Az egyiknek neve Pisón, az, mely megkerüli Chávilo egész országát, ahol az arany van. És ezen országnak aranya jó; ott van a bedólách és a sóhámkő. A második folyó neve Gichon; az, mely megkerüli Kúsnak egész országát. És a harmadik folyó neve Chiddekel, az, mely Ássur keleti oldalán folyik; és a negyedik folyó a Prász.”2

Kissé bonyolítja a helyzetet az a tény, melyre a Talmud3 hívja fel figyelmünket. Ugyanis a szöveg szerint az „Éden” és a „kert” két különböző fizikai helyszín: „És egy folyam jött ki Édenből; hogy áztassa a kertet”. Minden alkalommal, írja a Talmud, mikor a helyről olvasunk tulajdonképpen a „kertről” olvasunk, hiszen „Édennel” kapcsolatban azt írja a Biblia Ézsaiás könyvében: „Soha, senki sem hallotta, fülébe nem jutott, szemével nem látta”.4

Ugyanakkor az említett négy folyó meghatározása után elég egyértelműnek tűnhet merre is van  ez a titokzatos és csodálatos hely. A probléma csak az, hogy a négy folyó neve nem sokat segít.

Olyannyira így van ez, hogy az egyik Talmudi bölcs, Rés Lákis maga is gondban van merre lehet a folyók eredete: talán Izraelben, talán Babilóniában, esetleg máshol Arábia területén.

dsso9138512.jpg

Többségi vélemény szerint a Chiddekel folyó a Tigris folyó (más helyeken ugyanis így hívják ezt a babilóniai folyót)5. Szintén erre utalhat, hogy Jonatán ben Uziel, a Biblia egyik arameus fordítója Diglásznak fordítja a Chiddekelt, ami nagyban hasonlít a vízfolyam török nevének (Dicla) és arab nevének (Dijla)

A Prász folyó minden bizonnyal az Eufráteszt jelenti, számos helyen találkozunk ezzel a névvel a Bibliában és a rabbinikus irodalomban.7

A másik két folyó kicsit nehezebb eset. A Pison folyót Rási8, a legnagyobb Tóra kommentátor a Nílussal azonosítja. Mások azonban az indiai Gangesszal hozzák összefüggésbe9 és ezt a teóriát támasztja alá a már említett Jonatán ben Uziel féle arameus fordítás is, mely Chávilo országát egyértelműen Indiával azonosítja (India arameusul Hindki). Az is elképzelhető, hogy mindennek köze van a mai India területén található Havelián városhoz, mely az Indus folyótól északra fekszik.

Gichon folyó, melyet a Tóra Kus országába helyez minden bizonnyal Etiópiában van (Kus Etiópia héber neve már ősidők óta), így a folyó valószínűsíthetően a Kék Nílus, mely Etiópiai Táná tóból ered és Szudánban ér véget. 

A folyók alapján tehát mégsem olyan könnyű „bemérni” az Édenkert helyét, dacára annak, hogy az Eufrátesz és a Nílus annyira nyilvánvaló, hogy minden bizonnyal valahol azon a „környéken” kell keresni.

A misztikus rabbinikus irodalom10, a kabbala ehhez képest pontos meghatározását adja a helynek: Éden kertje Jeruzsálemtől délre fekszik, méghozzá 32 fokkal. A misztikus mesterek hozzáteszik, hogy bár a hely valóban és fizikálisan is létezett, azonban egyfajta átmenet volt a teljesen fizikai és a spirituális világ közt, így amikor az első ember bűnbe esett megvonattatott tőle, hogy ebben a különleges szférában létezzen tovább.

Ha tetszett az írás kövess a Facebookon is https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

  1. 1Móz 2:15
  2. 1Móz 2:10-14
  3. Babilóniai Talmud, Bráchot traktátus 34b
  4. Ézsaiás 64:3
  5. Dániel 10:4
  6. 1Móz 2:14
  7. 1Móz 15:18 és Krónikák1 5:19
  8. Slomó ben Jichák rabbi (1040-1105)
  9. Abárbánel magyarázata 1Móz 2:10-hez
  10. Lásd Sneur Zálmán rabbi Likutei Tora, Tázria szakasz 20a és Széfer Hámáámárim 5565, második rész 960. oldal.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr4215274884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CoolKoon 2019.11.04. 00:48:24

Már nem azért, de az, hogy "Éden kertje Jeruzsálemtől délre fekszik, méghozzá 32 fokkal", gyakorlatilag majdnem ugyanannyira "pontos" meghatározás, mint a folyókkal való variálás.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása