A legősibb és "legzsidóbb" szokás

6040.jpg

Talán a legősibb zsidó szokás a körülmetélés. A fiúgyerek előbőrének eltávolítása immár több, mint 3.700 éve zsidó hagyomány. A polgári időszámítás előtti 1714-ben (zsidó időszámítás szerint, tehát az ember teremtése utáni 2048. év Niszán hónap 13. napján) metélte körül magát az első zsidó, Ábrahám és metélte körül akkor 13 éves fiát Ismáelt. A történetről a Tórában ezt olvassuk:

„Midőn Ávrám kilencvenkilenc éves volt, megjelent az Örökkévaló Ávrámnak és mondta neki: Én vagyok az Isten, a Mindenható, járj előttem és légy tökéletes. És én teszem szövetségemet közém és közéd és megsokasítalak igen nagyon. És Ávrám leborult arcára; Isten pedig beszélt vele, mondván: Az én szövetségem íme veled van és te leszel a népek tömegének atyjává. Azért ne neveztessék a te neved Ávrámnak, hanem legyen a te neved Ávráhám, mert népek tömegének atyjává teszlek én téged. És megszaporítlak téged igen nagyon és népekké teszlek, és királyok származnak majd tőled. És én fönntartom , szövetségemet közöttem és közötted, meg magzatod között utánad, az ő nemzedékeiken át, örök szövetség gyanánt, hogy legyek teneked Istened és magzatodnak utánad. Neked adom és a te magzatodnak utánad tartózkodásod országát: Kánaán egész országát, örök birtokul; és én leszek nekik Istenük. És mondta Isten Ávráhámnak: Te pedig az én szövetségemet őrizd meg, te és a te magzatod utánad, az ő nemzedékeiken át. Ez az én szövetségem, amelyet megőrizzetek közöttem és köztetek és magzatod között utánad: Metéltessék körül nálatok minden férfiszemély! Metéljétek körül előbőrötök húsát és legyen ez szövetségjelül köztem és köztetek: És pedig nyolc napos korában metéltessék körül nálatok minden férfiszemély, nemzedékeiteken át; a házban született vagy a pénzen vett bármely idegen közül, aki nem a te magzatodból való. Metéltessék körül a házadban született és a pénzeden vett és legyen szövetségem a testeteken örök szövetségül! A körülmetéletlen férfi pedig, aki nem metéli körül előbőrének húsát, irtassék ki az a lélek népe köréből, szövetségemet szegte meg.”1

Később, mikor Izsák megszületik, Ábrahám természetesen követve Isten parancsát őt is körülmetéli: „És körülmetélte Ávráhám Izsákot, az ő fiát nyolc napos korában, amint megparancsolta neki Isten.”2

A körülmetélés volt tulajdonképpen az első olyan parancsolat, melyet Ábrahám, már mint héber (értsd zsidó) kapott Istentől és amely azóta is széleskörben elterjedt zsidó szokás, melyel megmutatjuk, hogy hiszünk abban a szövetségben, melyet a Teremtő kötött ősatyáinkkal.

A körülmetélés, héber nevén brit milá (a szövetség jele) fontosságára Isten Mózes figyelmét is felhívta, miután kivezetette a zsidókat az egyiptomi rabszolgaságból: „És szólt az Örökkévaló Mózeshez, mondván: Szólj Izrael fiaihoz, mondván: midőn egy nő magzatot hoz világra és szül fiúgyermeket, tisztátalan legyen hét napig, tisztulása szenvedésének napjai szerint legyen tisztátalan. A nyolcadik napon pedig metéltessék körül előbőrének húsa.”3

Arra, hogy a parancsolat milyen fontos jelentőséggel bír, Joszef Káró rabbi (1488-1575), a Sulchán Áruch szerzője hívja fel a figyelmet. Ugyanis a körülmetélés elmulasztása esetén kiszabott büntetés az „Ég általi halál”, melynek lényege, hogy nem földi bíróság dönt a vétkes felett, hanem Isten veszi kezébe az esetleges büntetést. Hasonló büntetés a Tórában jellemzően csak tiltó parancsolatok áthágásánál látható, cselekvő parancsolatok esetén a körülmetélésen kívül csak egy micva (parancsolat) részesül ebben a típusú retorzióban, a [jeruzsálemi Szentélyben bemutatott évenkénti] pészáchi áldozat elmulasztása.

Mindkét rendelet, a körülmetélés és a pészáchi áldozathozatal a zsidó néphez való tartozást fejezi ki, zsidó ember, aki ezeket a parancsolatokat nem teljesíti, tulajdonképpen kinyilvánítja, hogy nem kíván a zsidó néphez tartozni, nem osztozik az egyetlen Isten uralmában.

lead_720_405.jpg

A körülmetélést fiúgyermekeken nyolc napos korban végzik (akkor is, ha a nyolcadik nap szombatra vagy zsidó ünnepre esik)4, késlekedni vele csak akkor szabad, ha valamilyen egészségügyi okból nem hajtható végre a szertartás. Ha ilyesmi történik, akkor a veszély elhárulta után azonnal végre kell hajtani a parancsolatot. (Amennyiben egy fiút nem metéltek körül csecsemőkorában és a szülők elmulasztották e kötelezettségüket, 13 éves kor felett a fiú maga felelős azért, hogy körül legyen metélve. Sosem késő a parancsolatot végrehajtani, ha esetleg elmaradt, hiszen Ábrahám is 99 éves volt mikor Isten meghagyta neki a körülmetélés parancsát.)

Bár a fiúgyermekek körülmetélésének felelőssége a gyermek apját (vagy annak hiánya esetén az anyját terheli) az esetek döntő többségében természetesen nem az édesapa végzi el a beavatkozást, hanem egy, a feladatban jártas Istenfélő zsidó szakembert, úgy nevezett mohél-t bíznak meg a szülők.

A szertartás maga egy pillanat, a körülmetélés után kapja meg a gyermek a héber nevét (mely optimális esetben a polgári nevévé is válik).

A körülmetélés a zsidó álláspont szerint nem hogy nem számít csonkításnak, de az ember teste ezáltal válik tökéletessé. Erre a Talmud hívja fel a figyelmet a fent említett tórai vers alapján, miszerint: „...járj előttem és légy tökéletes. És én teszem szövetségemet közém és közéd...”, azaz Ábrahám azután válhatott tökéletessé, hogy körülmetélte magát.5 Ezt az álláspontot erősíti meg egy másik aspektusból a középkori Széfer háChinuch, amikor azt írja, hogy a [férfi] test a körülmetélés után válik tökéletessé.6

A cicumcisio szokását más vallások, így az iszlám is gyakorolja, de Európában jellemzően zsidó szokás (leszámítva természetesen az egészségügyi okból történt körülmetélést), mely a mai napig mutatja a zsidó nép ragaszkodását az isteni kötelékbe való tartozáshoz.

 

  1. 1Móz 17:1-14
  2. 1Móz 21:4
  3. 3Móz 12:1-3
  4. Babilóniai Talmud, Szánherdin traktátus 59a. Amennyiben a körülmetélés szombaton vagy ünnepnapon történik, a rituálét végző mohél már az ünnep beállta előtt elviszi a szükséges eszközöket az szertartás helyszínére, elkerülendő a szombatszegést.
  5. Babilóniai Talmud, Nedárim traktátus 31b
  6. századi törvénykódex, szerzője ismeretlen (legtöbben a barcelonai Áron haLévi rabbinak tulajdonítják, aki 1235-1290-ig élt), a fent említett gondolat a könyvben a 2. micvánál olvasható

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr8015299978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása