A megváltással kapcsolatban minden a Bibliában rendkívül misztikus. Természetesen nem tudjuk a Messiás (a héber Mesiách משיח szó szerint felkentet jelent utalva arra, hogy az ókorban a királyok „beiktatásának” rituáléja tartalmazta a király fejének kis mennyiségű olajjal való leöntését)1 eljövetelének idejét, mint ahogy arról is megoszlanak korai rabbinikus vélemények, hogy mi is fog pontosan történni a Messiás eljövetele után.
A zsidó hit szerint a végleges megváltást Dávid Király, mint a zsidó királyság örökös alapítója, leszármazottja fogja elhozni. Ez a hús-vér, valós személy lesz Mesiách ben Dávid, azaz a Messiás, Dávid fia. Azonban az ő eljövetelét egy másik „király”, Mesiách ben Joszef, a Messiás, József fia fogja megelőzni. Ez a titokzatos személy az ószövetségi Józsefnek egy leszármazottja, minthogy József volt a Biblia azon hőse, aki tulajdonképpen „megalapozta” a zsidó nép Egyiptomból való megváltását, mely a bibliai próféta, Micha jövendölése alapján a majdani megváltás „modellje” is egyben.
Az Ezékiel próféta könyvében3 olvasható Góg és Magóg háborúja valóban rendkívül misztikus. Nem tudjuk, hogy Góg és Magóg személynevek vagy népek nevei4, mint ahogy azt sem, hogy ez a bizonyos ütközet, melyet a próféta a megváltás előttre vízionál, vajon valós háború vagy csupán allegória.
Mose ban Maimon rabbi, a Maimonidesz azt írja, hogy lehetetlen megfejteni a Góg és Magóg féle prófétai víziót és nem érthetjük meg azt addig, míg át nem éljük majd.5
A Talmud bölcseinek abban is eltér véleménye, miszerint Éliás próféta, aki a megváltás előhírnöke, vajon a Góg és Magóg féle csata előtt tér majd vissza, vagy közvetlenül a Megváltó eljövetele előtt. (Éliásról ITT írtam korábban)
A hagyományos álláspont szerint a Góg és Magóg féle végső, nagy háború főszereplője Mesiách ben Joszef lesz, aki az ütközetben életét is veszti majd, bár amennyiben az ütközet spirituális dimenzióban zajlik majd, úgy a József leszármazottjaként ismert Megváltó sem fizikai halált hal majd, még akkor sem, ha Zakariás próféta szerint halálát az egész [zsidó] nép gyászolja majd.6
A zsidó misztika, a kabala középkori mestere, Jichák Lurja rabbi (a híres Árizál, 1534-1572) tanítása szerint imáinkkal megfordíthatjuk a József-féle Megváltó halálát, erre utalunk mindennapi imáinkban, mikor úgy könyörgünk: „állítsd vissza mihamarabb Dávid szolgád trónját”. A misztikus értelmezés szerint ugyanis Mesiách ben Joszef a Dávid-utód megváltónak, Mesiách ben Dávidnak lesz „szárnysegédje”, aki megkezdi majd a megváltás folyamatát. Feladata visszahozni (illetve felfedni) az elveszett 10 törzset a zsidó nép kebelére.
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- 1Sámuel 9:16, 1Sámuel 10:1, 1Királyok 1:34, 1Királyok 1:39
- Micha 7:15
- Ezékiel 38-39 fejezet
- Magóg egyébiránt Mózes első könyvében kerül először említésre, mint Noé egyik unokája Jefet fián keresztül (1Móz 10:2), azonban nem biztos, hogy a két személy egy és ugyanaz, feltéve persze, ha az Ezékiel által említett Magóg, mint írtam, személy egyáltalán
- Zakariás 12:1
- Misné Torá, Királyok törvényei 12:2
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2019.11.19. 08:36:32
mikocami 2019.11.19. 11:49:49
Persze nem könnyü megérteni a bibliaia próféciákat,de nem lehetetlen.
Aki ezt a nem tudom mit ide felrakta,neki még annyi sejtése sincs,mint neked.
A 144 ezerhez ennek annyi köze van,hogy Jézus oldalán ítélkezni fognak.
midnight coder 2019.11.19. 12:01:29
Segna 2019.11.20. 08:19:46
efi 2019.11.20. 17:14:01
Az egész sztori arra épül, hogy csak a zsidók léteznek, csak az ő történelmük és az ő szenvedésük számít, mindenki más csak mellékszereplő vagy egyenesen nem is létezik.