Ki volt Ábrahám apja és anyja?

abraham.jpeg

Egyes zsidók nem mindenre emlékeznek, de a zsidóság együttvéve mindenre. Minden fontosabb eseményről pontosan tudjuk mikor történt, az milyen nap volt az adott héten, sőt, sokszor azt is, hogy melyik órában. Pontosan tudjuk Isten mikor teremtette a világot, mikor volt az özönvíz, mikor volt az egyiptomi kivonulás, a Szináj-hegyi kinyilatkoztatás, a Szentélyek lerombolása. Tudjuk mikor születtek és mikor haltak meg felmenőink, Ábrahám, Izsák, Jákob, a tizenkét törzs vezetői, rabbijaink, mestereink. A zsidó kollektív emlékezet nem felejt.

Még akkor sem, ha nem minden van megemlítve a Tórában vagy a Biblia más könyveiben, a Talmud és a Midrás irodalom segítségünkre siet és kitölti a „sorok közti” részeket. A Bibliában, Talmudban és a Midrásban említett eseményeket olyan művek, mint a Széder Hádorot1 rendeznek kronológia sorrendbe.

Sokszor ugyanis a részeletek nagyon is fontosak. A Biblia általában azokat a személyeket említi, akik a narratíva szempontjából a legfontosabbak, ugyanakkor a „háttérben maradt” karakterekről is megtudhatunk egyet és mást a Talmud és a Midrások írásaiból.

Így ismerhetünk meg számos érdekes történetet például Ábrahám családjáról is. Ábrahám talán az egyik legfontosabb olyan személy volt, aki egymaga változtatta meg a világ menetét rámutatva arra, hogy márpedig a történelem eseményei nem önmaguktól zajlanak és hogy egy ember is képes megváltoztatni a világot.

A Tóra azt meséli Ábrahám (atyai) felmenőiről: „Náchór pedig élt huszonkilenc évet, midőn nemzette Teráchot. És élt Náchór, miután Teráchot nemzette, száztizenkilenc évet; és nemzett fiakat meg lányokat. Terách pedig élt hetven évet, midőn nemzette Ávrámot, Náchórt2 és Háránt. És ezek nemzetségei Teráchnak; Terách nemzette Ábrámot, Náchórt és Háránt. És Hárán nemzette Lótot. De Hárán meghalt Teráchnak, az ő atyjának színe előtt, szülőföldjén, Ur-Kászdimban. Ábrám pedig és Náchór vettek maguknak feleséget: Ábrám feleségének neve: Szárájt és Náchór feleségének neve Milkát, Hárán leánya, aki atyja volt Milkának és atyja Jiszkának. Száráj azonban magtalan volt, nem volt neki gyermeke. És vette Terách Ábrámot, az ő fiát, és Lótot, Chárán fiát, az ő unokáját és Szárájt, az ő menyét, az ő fiának, Ábrámnak feleségét és elmentek velük Ur-Kászdimból, hogy menjenek Kánaán országába; elérkeztek Cháránig és letelepedtek ott. Voltak pedig Terách napjai kétszázöt év; és meghalt Terách Cháránban.”

Ábrám (akinek nevét nemsokkal később a Teremtő Ábrahámra változtatja, ahogy tesz feleségének Szárájnak nevével, aki Szárá, azaz Sára lesz) édesapja Terách tehát, kinek a családfája részletes rögzítésre kerül és tudjuk, hogy a nyolcadik generációba született Noé után. A Talmud bölcsei megemlítik, hogy Terách a világ teremtése (tehát a zsidó időszámítás szerinti) 1878-ban született Ur-Kászdim városában3, ahonnan a család Kánaán felé (a későbbi Izrael) indult azonban Terách és felesége Háránban megálltak, ahol jobbnak látták letelepedni. Ekkor Terách 145 éves volt, itt is halt meg 60 évvel később, 205 évesen a teremtés 2083. évében (polgári időszámítás szerint ez ie. 1678). Ábrám és Száráj folytatták útjukat Kánaán felé, ahogy azt később olvassuk a Tórában.

Ábrahám édesanyját ugyan a Tóra nem említi név szerint, de tudjuk a nevét: Ámátláj. Sőt Ámátláj édesapjának is azonossága is ismert, őt Kárnevonak hívták.4

Maga Terách, a Midrás irodalom szerint5 ellentmondásos figura volt. Magas pozíciót töltött be a korában uralkodó Nimród (róla ITT és ITT már írtam részletesen) udvarában, ő volt ugyanis a hadsereg főparancsnoka. Így esett meg az is, hogy Ábrahám születésének estéjén Nimród király és miniszterei Terách otthonában vendégeskedtek. A lakoma közben egy fényes hullócsillag repült át az égen, Nimród pedig tudta, hogy ez azt jelenti, hogy megszületik az az ember, aki veszélybe sodorja majd birodalmát (a monoteizmus hirdetése, ezáltal Nimród istenség mivoltának megkérdőjelezése által). Nimród követelte Teráchtól, hogy adja ki számára az újszülöttet, azonban Teráchnak sikerült az újszülött Ábrámot, édesanyját és egy szoptatós dajkát kimenekítenie a házból és egy barlangba rejteni. Ábrahám tehát életének első éveit egy barlangban rejtőzve töltötte, de élete később is tele volt megpróbáltatásokkal.

Szintén a Midrásból tudjuk6, hogy Terách nem csak bálványimádó volt, de bálvány-üzlete is volt (itt árulta a pogány istenségek szobrait). Egy napon a fiatal (3 éves) Ábrámra hagyta az üzletet, aki mikor apja kilépett a boltból egy kalapáccsal összetörte az összes bálványt, egy kivételével, amelyiknek a kezébe tette a kalapácsot. Mikor apja Terách visszatért az üzletbe látva, hogy összetört minden portékája kérdőre vonta a fiát, mi is történt. A fiatal és okos Ábrám azt mondta apjának, hogy az egyik bálvány egy kalapáccsal összetörte a többit. Erre apja leszidta, hogy ugyan hogy is történhetne ilyesmi, hisz ezek csak bálványok. Ábrahám pedig azt válaszolta apjának: „ha pedig ezek bálványok, hogyan imádhatod őket és nem pedig az egyetlen Istent?”

Kapcsolódó kép

Tekintettel arra, hogy a bálványok széttörése főben járó bűnnek számított, Terách azonnal jelentette a történteket Nimródnak, aki elfogadta Ábrámot és büntetésül tüzes kemencébe vetette, ahonnan azonban Ábrám csodálatos módon kiszabadult. Pontosabban nem fogott rajta a tűz így nem égett meg. Nimród látva, hogy tehetetlen ellene szabadon engedte.

Terách élete vége felé fehagyott a bálványimádással7, újraházasodott és elvett egy Plilá nevű asszonyt, aki szült neki még egy fiút, Covát8.

Teráchnak a történelmet megváltoztató fián túl volt még egy „hozzájárulása” a világ civilizációnak fejlődéséhez, ugyanis ő volt az első a történelemben, aki pénzérmét veretett.9 

Kövess a Facebookon is https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ 

 

  1. „A nemzedékek könyve”, írója Jechiel Helperin rabbi (1660-1746) összegyűjtötte a Talmudból, Midrásokból és más korai és kései irodalomból az összes fontos dátumot és rendszerezte azokat. A könyv évről évre sorolja az adott esztendő fontos eseményeit a világ teremtése óta
  2. Ez a Náchor nem ugyan az, mint saját nagyapja, csak a nevük egyezik meg
  3. Egyesek szerint Háránban, később telepedett le Ur-Kászdimban
  4. Babilóniai Talmud, Bává Bátrá traktátus 91a. Érdekes, hogy a Talmud ezen a helyen megemlíti még néhány bibliai hős az Írásban nem említett édesanyját, így derül ki számunkra, hogy Dávid király anyját Nácvátnak hívták, aki Ádáel lánya volt. Sámson anyját Celelfonitnak, nővérét Násjánnak hívták.
  5. Széder háDorot 1948
  6. Berésit Rábá 38. fejezet
  7. Rási magyarázata 1Móz 15:15-hez
  8. Széder háDorot 2075
  9. Széder háDorot 1878

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr1615287926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agarik 2019.11.05. 19:16:21

Írjá' inkább a gójok kifosztásárúl.

alex4 2019.11.05. 19:23:12

„Pontosan tudjuk Isten mikor teremtette a világot, mikor volt az özönvíz..."
.
Ez itt a kabaré rovat?!?

a.j.megyeri 2019.11.05. 19:35:33

@agarik: elnézést, de nem értem miről beszél.

a.j.megyeri 2019.11.05. 19:41:00

@alex4: a világ (pontosabban az ember) teremtése 5780 éve volt (ajánlom írásomat a témában:
lekvaresjam.blog.hu/2019/09/16/hany_eves_a_vilag
lekvaresjam.blog.hu/2019/09/25/ma_van_a_vilag_szuletesnapja
Az özönvízet illetően pedig itt írtam:
lekvaresjam.blog.hu/2019/10/29/mi_lett_noe_barkajaval

alex4 2019.11.05. 20:30:03

„a világ (pontosabban az ember) teremtése 5780 éve volt"
.
Persze, persze... :)))
.
Tessék, lehet válogatni: mek.oszk.hu/00100/00192/html/001.htm#d27
Ugyanolyan szavahihető ez a pár tucat teremtéstörténet is, mint az általad favorizált vérfertőzős sztori...

agarik 2019.11.05. 20:31:10

@a.j.megyeri: judaizmus. Talmud. Gójok átverése a palánkon. Ahogy Yahwe/Adonáj/Seregek Ura megparancsolta. Merhogy a gójok ilyen félállatok, legföljebb rabszolgának jók, de inkább kiírtandók. Különösen ha nem hisznek Elohimban/Féltékenységben.

nervy 2019.11.05. 20:45:52

@a.j.megyeri: tényleg hiszel abban amit leírsz vagy csak beleszülettél és ezért mantrázod ezeket? Természetesen a hitedet nem akarom megkérdőjelezni, mindenki olyan baromságot képzel el valóságnak amilyet akar, addig amíg ezzel nem árt senkinek...

alex4 2019.11.05. 21:11:36

@nervy: Abszolút egyetértek!
.
Gondolom, hogy mivel ép ésszel érteni ezeket a meséket nem lehet, ezért kell hinni bennük!
.
Nem irigylem a posztíró kedvenc képzelményét sem, hiszen már hány ezer éve kitalálták, és még mindig csak ott tart, hogy a kb. 7 és fél milliárdos emberiség alig 30%-a hiszi el ennek a „3-az-1-ben" figurának a meséjét... Már csak ezen tény alapján is nagyon debil minden6ónak tűnik...

Disztopia 2019.11.05. 21:33:08

Érdekes cikk. A zsidók a mezopotámiai területekről (Ur városának környékéről) vándorolhattak Egyiptomba és közvetlenül Kánaánba. Erre utal Ábrahám története is. De hogy Mezopotámiába hogyan (mikor) kerültek az nagy kérdés. Vélhetően Indiából.

barker 2019.11.05. 21:57:17

Próbálom megérteni,hogy mit is akar/takar/ a hozzászólásod.

#-tényleg hiszel abban amit leírsz vagy csak beleszülettél és ezért mantrázod ezeket? Először is aki beleszületett az mind hisz az itt leírtaknak, a beleszületettet vedd komoly kihívásnak.

#-Természetesen a hitedet nem akarom megkérdőjelezni.
Na ez tényleg derék dolog ha így van.Viszont a fenti kérdéseddel/"tényleg hiszel abban amit leírsz"/részben megkérdőjelezed.Pláne ezzel az utalással /mindenki olyan baromságot képzel el valóságnak amilyet akar"/meg is erősíted azt.

#- addig amíg ezzel nem árt senkinek...
No itt nem értem a"/ nem árt senkinek... "/utalást kire, mire,miért stb.

Remélem a jó szándék vezérelte a billentyűzetedet,mint ahogy az enyémet is nehogy azt hidd,hogy ártó szándékkal vagy a kellemetlenkedés miatt válaszoltam.

üdv barker

barker 2019.11.05. 22:00:15

@nervy:

Bocs nervy ez előbbi neked ment üdv barker

barker 2019.11.05. 22:06:13

@alex4:

Ha már egyetértesz a nervy hozzászólásával akkor megjegyezném,hogy a „3-az-1-ben" figura amit te jelentesz itt nekünk most még nem "játszik". A naptárnak még pörögni kell egy keveset.

nervy 2019.11.05. 22:18:41

@barker: ahogy írtam is, nem akartalak megbántani, főleg ha hiszel abban amit leírsz.
Amennyiben nem akarsz megtéríteni akkor az ilyen jellegű írásokat is szívesen olvasom mert tágítja az ismereteimet egy olyan témáról ami nagyon távol áll tőlem.
A nem árt senkinek dolog arra vonatkozott, hogy a vallásosság együtt jár azzal, hogy vannak akik fanatizálódnak - minden vallásra értem ezt...

nervy 2019.11.05. 22:21:08

@nervy: na én se figyeltem, hogy nem a szerző válaszolt, úgyhogy akkor mindkettőtöknek szólt a válasz

barker 2019.11.05. 22:39:05

@nervy:

Na akkor ez gömbölyű.Örülök,hogy így van,lett.
Megjegyezném,hogy eme vallás nem terítő jellegű úgy hogy ne "félj"Miáltal kettőnknek írtad mint írod, nem éreztem megbántva magam.A vallásos fanatizmus is lehet jó és lehet gonosz.De ezt mind az emberek teszik azzá ami, na itt kel tudni a határokat betartani,és értelmezni okosan.Ehhez viszont el kell fogadni értő segítséget,tanácsot és kellő társaságot ezt lehet úgy is nevezni amint írtad,hogy megtéríteni.A jó oldalról nézve ez nagyon hasznos lehet.Hangsúlyoznám a jó oldalt.

Alick 2019.11.06. 01:34:51

@barker: "Először is aki beleszületett az mind hisz az itt leírtaknak"

És aki közben ateista lett.?

I_Isti 2019.11.06. 09:48:18

Kedves A. J. Megyeri, a blog nagyon nagy hibája _szerintem_ hogy nagyon keveri a zsidó meséket, és a bibliai tényeket. Lehet, sőt biztos, hogy ezekben a mesékben van erkölcsi-filozófiai tanulság, ami tényleg összhangban van a bibliai kinyilatkoztatással, de a magyar társadalomban még az alapvető bibliai ismeretek sem gyökereznek elég mélyen ahhoz, hogy egyáltalán ezt a tanulságot meg tudják érteni. Lásd még a fenti hozzászólók némelyike.

Egyébként meg soha nem az volt a kérdés, hogy ki Ábrahámnak az apja, hanem hogy ki, és kik Ábrahámnak a leszármazottai, és leszármazottja - vagyis magja?

Mózes I. könyve:22:17 Hogy megáldván megáldalak tégedet, és bőségesen megsokasítom a te magodat mint az ég csillagait, és mint a fövényt, mely a tenger partján van, és a te magod örökség szerint fogja bírni az ő ellenségeinek kapuját.
Mózes I. könyve:26:4 És megsokasítom a te magodat mint az ég csillagait, és a te magodnak adom mind ezeket a földeket: és megáldatnak a te magodban a földnek minden nemzetségei;

A "tenger fövenye" - például Ézsaiás könyve:10:22, -ben, a zsidókkal van összefüggésben, ugyancsak a Hóseás könyve:1:10-ben, míg pl a Jeremiás könyve:33:22-ben a tenger fövenye inkább Dávid magvára, és a lévitákra vonatkozik, illetve itt előbukkan érdekes módon az "ég serege" is, ami szerintem csillagokra vonatkozik, és így utalhat az Ábrahámnak adott ígéretre.

Na de ki az az EGY "mag", az I. Móz. 26:4-ben, akiben "megáldatnak a "... " a földnek minden nemzetségei;"?

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.06. 09:57:25

@a.j.megyeri: A brit szigeteket mintegy 10.000 éve népesítette be az ember. Tehát vagy az évek száma rossz, vagy Isten teremtése előtt már létezett nem Isten által teremtett ember. Avagy-ami a legvalószínűbb-, Isten csak a zsidókat teremtette. Egy mesében.

svédnyugger 2019.11.06. 10:55:23

@Igazamvanvagyigazamvan?: Uram atyám! Nem a mai tudást akarja senki megkérdôjelezni, hanem a régi írások valóságtartalma az érdekes. Az idôszámítás az akkori felfogást tükrözi, semmi más. Viszont érdekes az egyidôs regisztrációja a ”családfának”, eredete az izraelitáknak.

olcsójános 2019.11.06. 11:19:22

Mi ez itt kérem szépen? Mindenki tudja, hogy a világegyetem úgy alakult ki, hogy felrobbant a semmi, a semmiből összeálltak a galaxisok, bolygók, kialakult a nap középen, hozzá képest meg pont jó helyre parkolt le mindegyik bolygó, főleg a miénk. Ezután eltelt sok milliárd év és véletlen belecsapódott valami kő az ősföldbe, felkavarta az állóvizet és véletlen az élettelen összeállt életté. Na innentől kezdve már egyenes út vezetett az emberhez, csak még egy kicsit majomkodtunk előtte. Ja és a hold úgy keletkezett hogy a földbe csapódott egy aszteroida ami kiszakított egy darabot a földből, ez az ürülék összegömbölyödött és pont megfelelő távolságra állt be a földhöz képest.. Ki mire kíváncsi még?

Amíg jönnek a kérdések nézem a csuklómat, hátha kialakul rajta egy Breitling óra a semmiből. Ennek ugye nem kell pár milliárd év mivel nem él, szóval remélem holnapra legalább egy Casiom lesz már, aztán hétvégére begyorsul az evolúció és kész a 3 milliós Breitling!

Kuglóf. Az 2019.11.06. 14:40:42

Nimród elfoGADta Ábrámot? Azzal meg mi a baj? :-) :-)

gigabursch 2019.11.06. 16:30:32

@barker:
Olyannyira nem, hogy a talmud taxatíve kimondja: Mária nem zsidó. Tehát Jézus sem az.

gigabursch 2019.11.06. 16:31:24

@gigabursch:
Ha jól rémlik: valami 106a tétele mondja, de majd rákeresek.

gigabursch 2019.11.06. 16:32:57

@barker:
Úgy 2000 éve erősen térítő vallás volt.

Örömhernyó 2019.11.06. 16:39:02

@Nyírjeslakó: @olcsójános: Az ősrobbanás elmélete egy tudományos elmélet. Ezen a területen (univerzum keletkezése, Föld keletkezése, földi élet keletkezése) sok bizonytalanság van, de a tudomány ilyen, vannak fehér foltok és ezt tudósok el is ismerik, nem végső igazságokat hirdetnek ezeken a kísérletileg nem nagyon kutatható területeken.
A vallások viszont megcáfolhatatlannak hiszik a saját termetéstörténetüket meg úgy általában mindent, amit hirdetnek. Persze gondosan úgy fogalmaznak, hogy véletlenül se legyen tudományosan cáfolható az állításuk. A zsidók és keresztények termetésmítosza meghatározza a teremtés évét. Ez pedig elég amatőr hiba (persze régen nem volt fejlett tudomány, ami ezt cáfolhatta volna, könnyen lehetett évszámokkal dobalózni), így nevetségessé válik a sztori. Illetve visszakerül a mítoszok világába.
Mindenki abban hisz, amiben akar, én meg nem vagyok köteles ezeket a hiedelmeket tiszteletben tartani. Kritika alól nem ment fel a hit.

agarik 2019.11.06. 17:10:12

@barker: "nem térítő jellegű" - LOoool! A jelenleg judaista népesség nagyrésze (aske-nácik) mind eredetileg kazár betért!
A Talmud meg ugyan hírdeti az Árja Fajt, de azért egész fejezeteket szentel a betérésnek.
Még a nyavajás Biblia is írja hogy de bizony, az a vallás TÉRÍTŐ JELLEGŰ, mindegy ki mit hazudozik róla!

@HozzászóláSoma Következő: Te nagyon hülye vagy,. igaz, édesem?

@I_Isti: Kedvesem, a Bibliában nincsenek tények, a blog meg ráadásul judaista, tehát joggal hivatkozik a hülyeségben a Talmudra, mert ahogy az Ószövetséget, azt is Herr Gott adta hitük szerint a Sínai hegyen a Tízparancsolattal egyetemben.

@Nyírjeslakó: Felhívnám a figyelmet rá, hogy Einstein NEM volt zsidó. kerekperec visszautasította az ilyesmit.

agarik 2019.11.06. 19:02:39

@Nyírjeslakó: Különösen hogy zsidók pedig nem léteznek, a náci ideológián kívül.

Végülis mi a fasz lenne egy zsidó?
Egy mesebeli törzsnép tagja? - mesebeli, tehát sosem létezett.
Egy mesebeli fajnép tagja? - lásd fent.
Egy valódi ókori törzsnép leszármazottja? - keresd a palesztínok között.
Egy etnikum? - rögtön akad kettő.
Egy vallás? - abba bizony az tartozik, aki annak vallja magát.
Egy nemzetiség? - na azt szeretném én látni! Migránsfóbiás országunkban hergeld ezzel a népet, jó?

A vallásosak, különösen náci-jellegű eszmék hirdetői pedig kurvára nem tartoznak a "nagyok" közé. Jobb ha eltakarodnak a kis lukaikba, és ott szopják egymás farkát, különben úgy járnak, ahogy rég mindnek kellett volna: betiltva bűnszervezetben elkövetett csalás, szélhámosság, államellenes izgatás, terrorizmus és társult vádpontok alapján.

barker 2019.11.06. 19:59:00

@Alick:

Aki annak születik tehet bármit akkor is az marad.Persze kívülről lehet "játszani" pl ateizmus,de semmit sem változtat a tényeken.

barker 2019.11.06. 20:56:27

@agarik:

Nem is tudom mit is válaszoljak mert elég nyakatekert a az írásod.A nyakatekertet nem rossz kapcsolatként értem.De Raj Tamás rabbinak van egy idevágó válasza a rabbi válaszól rovatából.Egyébként ő már nem él.Vedd ki belőle amit kell.

Érdeklodni szeretnék, hogy most a zsidóság vallás-e vagy faj? Az askenázi zsidók vér szerint, vagy vallás szerint zsidók?
Tisztelt Olvasó! (Mindenekelott sajnálom, hogy nem tudom megszólítani, mert elfeledkezett bemutatkozni.) A zsidóság úgynevezett egy-népi vallás, ami azt jelenti, hogy aki zsidó vallású, vagy akár áttér a zsidó hitre, egyszersmind a nép tagjává válok. Tehát mindenki, így az askenázi eredetuek is a vallásuk alapján zsidók. Egyébként nem árt tudnia, hogy az emberiség egyetlen faj, ezen belül léteznek típusok (fajták), de a zsidók sem sorolhatók ide. A tudósok beszélnek mediterrán, negroid, turanoid, kaukazoid és egyéb típusokról. Üdvözlettel: R.T.

olcsójános 2019.11.06. 20:57:33

@Nyírjeslakó: Miről beszélsz ne haragudj? Tény, hogy nem mentem bele a részletekbe, de gondolni kell azokra is akik nemrég alakultak át majomból emberré. Nekik érthetően és egyszerűen kell fogalmazni. A lényeget összefoglaltam, amit leírtam az tudományos tény. Az élet kialakulásához itt a földön csak százmilliárd véletlenszerű sorozat egybeesése kellett semmi más. Az meg egyenesen a véletlenek netovábbja, hogy ez az egész rendszer itt a földön hogy működik, hogy tartja fent magát.
Ne felejtsük el, hogy egy egyszerű robbantással itt a földön is rekonstruálható kicsiben a világ keletkezése. Biztos te is láttál már olyan régi épületeket amiket robbantással bontanak le. Na most kevesen nézik végig a teljes folyamatot, de ha megvárod amíg elül a por a robbanás után, láthatod, hogy a romok helyén már kezd kialakulni egy vadonatúj felhőkarcoló. Innentől kezdve néhány hónap esetleg 1-2 év és kialakul az új épület. Mindez a semmiből egy robbanás után. Mi ez ha nem maga a bizonyíték! Aki ezt nem érti az másszon vissza a fára és nyomjon be még pár banánt.

barker 2019.11.06. 22:19:23

@gigabursch:
Hát nem is tudom ez az általad irt 2000 év,hogy is passzol.Most hirtelen itt találtam.Gondolom pontos mert már legyalulták volna.Mert én nem tudom ezt le ellenőrizni de nem is fontos nem baj az a 2000 év meghatározás.

Talmud
Szerző mintegy 800 tanító, rabbi
Eredeti cím תַּלמוּד
Megírásának időpontja 2–6. század
Nyelv héber, arámi
Témakör zsidó vallás és jog

A zsidóság alapszemlélete a betéréssel szemben a lebeszélés. Már a Talmud leszögezi: ha egy nem zsidó be akar térni, megpróbálják eltéríteni szándékától, elmondván neki, milyen nehéz zsidónak lenni, mennyi bú-baj, córesz, üldöztetés jut ki a zsidóknak. Ha mégis erősködnék, hogy be akar térni, megpróbálják földeríteni, milyen indítékok vezették erre a lépésre. Az anyagi érdek vagy házassági szándék nem megfelelő indok, ellenkezőleg, ok az elutasításra. A zsidóság csak olyanokat hajlandó befogadni, akik meggyőződésből fordulnak felé.

barker 2019.11.06. 22:36:49

@agarik:
Hát a "nem térítő jellegű" - LOoool!

Neked is csak ezt írnám kicsiben ez is elég .Hát ennyi év után tudja ezt valaki biztosan.
A zsidóság alapszemlélete a betéréssel szemben a lebeszélés. Már a Talmud leszögezi: ha egy nem zsidó be akar térni, megpróbálják eltéríteni szándékától, elmondván neki, milyen nehéz zsidónak lenni, mennyi bú-baj, córesz, üldöztetés jut ki a zsidóknak. Ha mégis erősködnék, hogy be akar térni, megpróbálják földeríteni, milyen indítékok vezették erre a lépésre.

gigabursch 2019.11.07. 07:46:19

@barker:
Ma már az.
De nem volt ez mindig így...

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.07. 09:29:55

@svédnyugger: pontosan arról beszélek, uramatyám! A szent szöveg, ami bronzkori, de ma is elfogadjuk változtatás nélkül. A szerző is, a hozzászólók is hivatkoznak az időre. Csak pont nem adják ki a számok...

agarik 2019.11.07. 17:35:28

@barker: Tehát a zsidók nácik, az idióta ex-főrabbi bevallása szerint.
Tehát megvetendők minden szinten és módon. Ha végre kiraknák a svasztikát, azonnal be lehetne tiltani a szélhámos, hazug, a szavak jelentését 1984-módra kiforgatni akaró aljanép.
Takarodjanak a "fogságból" a tetű önjelölt migránsfajzatok.

A Talmud egy része egyébként ógörög a fent említett két nyelven kívül. Tekintve hogy fordítottam a szöveget (angolból), elhiheted nekem.

És érdektelen hogy "lebeszélő", vagy sem. Mivel az Árja Faj náci eszméjét hírdeti, naná hogy "lerbeszélő". De ez nem változtat azon, hogy a lehetőség megvan, így nem tekinthető másnak, mint VALLÁSnak. Aki náci fajelmélete társít a dolog mellé, az társadalomból kivetendő, megvetendő tetű.
#NemFelejtünk

I_Isti 2019.11.08. 09:14:59

@agarik: "Kedvesem, a Bibliában nincsenek tények,"

Az tény, hogy mi van benne, meg mi nincs. A többi a körítés.

I_Isti 2019.11.08. 09:35:02

@agarik: "Tekintve hogy fordítottam a szöveget (angolból), elhiheted nekem."

Alapjáraton az az ember, aki ilyet állít hiteltelenné válik. Csak szólok.
("A" Talmud ugyanis legalább egy könyvespolcnyi könyvet jelent, még eredeti arámi és héber nyelven is, angolul meg 72 kötetes fordítása van, hogy azt te nem fordítottad sehova, az biztos! Ráadásul a puszta értelmezéséhez olyan történelmi-kultúrfilozófiai, zsidó vallásjogi ismeretek szükségesek, amivel biztosan nem rendelkezel.)

lásd még: tenyleg.com/index.php?action=recordView&type=places&category_id=3866&id=959950

agarik 2019.11.09. 07:24:42

@I_Isti: Oh, édesem: BURN IN YO FACE:
TELJES könyva Talmudból, lefordítva:
everfreshbiblicalcanon.blogspot.com/2010/02/uktzin.html
everfreshbiblicalcanon.blogspot.com/2010/02/uktzin-2-fejezet.html
everfreshbiblicalcanon.blogspot.com/2010/02/uktzin-3-fejezet.html

Gyökérparaszt, a történelmi értelmezést pedig megtette helyettem egy kibaszottmagasrangú RABBI, ezért is szarok a szájába a hivatalos magyar kivonatoknak, amik nem használják a modern lábjegyzeteket, és ezért ismerem el szinte kizárólagosan a Soncino-kiadást.

Olvasni ugyanis emellett tudok, szóval másra nincs szükség, fasisztácskám.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása