Szigd, az etióp zsidók ünnepe

8869083099088980576no.jpg

Bár a zsidó hagyomány úgy tartja, hogy chesván hónapban (mely ezekben a napokban ér véget) nincs semmilyen zsidó ünnep, mégis van egy különleges nap, chesván hónap 29-én (idén ez a polgári naptárban november 27-re, azaz mára esik), mely az etiópiai zsidók számára különleges jelentőséggel bír, ez a Szigd, azaz a „leborulás” ünnepe.

Mint arról korábban már írtam, az etióp zsidó közösség egyike a legrégebbi diaszpóráknak és mivel az etióp zsidó közösség tagjai sok száz évig elszigetelve éltek a „mainstream” zsidó világtól, szokásaik, törvények jelentős mértékben eltérnek a judaizmus ismert törvényvilágától.

Az etióp zsidó közösség, a Béta Iszráel történelme a polgári időszámítás utáni 4. századig nyúlik vissza, igaz, a zsidó hagyomány szerint Etiópiában már Salamon király óta éltek zsidók.

Úgy tűnik, hogy miután Ezánát Axum földjének uralkodójává koronázták, az új király a kereszténységet államvallássá tette országában. Az erőszaktól sem mentes megkereszteléseknek ellenálló zsidók, akiket az uralkodó nevezett el Béta Iszráelnek, polgárháborúban igyekeztek megőrizni vallási függetlenségüket, és a királyi hadsereg elől az ország észak-nyugati részén húzódó hegységbe menekültek, ahol saját királyságot hoztak létre. A területnek, mely a Szemien hegység és a Dembia vidék közt terül el, északra a Tana tótól, délre a Tekeze folyótól Gonder város lett a központja, első uralkodójának Pinchászt választották, aki, a legenda szerint Cádok főpapnak leszármazottja volt, így papi nemzetségből származott.

Az élet, bár sosem volt békés a különböző törzsi támadások miatt, mégis viszonylag zavartalanul zajlott a külvilágtól elzárt zsidó közösség szempontjából, egészen a 9. századig, mikor is Béta Iszráel népe felett Gideon király uralkodott, aki sikeresen verte vissza az axum birodalom seregének támadásait. Őt lánya, Judit királynő követte a trónon, aki más törzsekkel, így az agawokkal is szövetségre lépett és együtt támadták meg az axum királyságot. Hadjáratuk sikeres volt és a győztek szövetség egy rövid időre a zsidó vallást tette meg az új birodalom államvallásává. Ekkor köszöntött be az etióp zsidók aranykorának is nevezett periódus, mely a 9. század közepétől a 13. század közepéig tartott és amelyben az etiópok, zsidók és pogányok, viszonylagos jólétben éltek.

Az etiópiai és szudáni zsidó közösségekről több híres utazó, így Marco Polo és a tudelai Benjamin is beszámol, „mózesi királyságnak” aposztrofálva a népcsoportot. A jólétnek az ismét „beköszönő” kereszténység vet véget 1270-ben, mikor is egy új királyi dinasztia évszázadokra megteremti az ország keresztény vezetését és folyamatos háborúkat folytat a területileg visszaszorított zsidó közösséggel. Az ezt követő viharos évszázadok során keresztény, muzulmán és pogány uralkodók váltják egymást és a törzsi és vallási csoportok közti villongások mindennapjai zárkózott, befelé forduló közösséggé formálják Béta Iszraelt.

Az elszigeteltség következtében az etióp zsidók judaizmusa külön fejlődést mutat a világ zsidóságától, hiszen a főáramlatba tartozó rabbinikus világgal teljesen elveszett a kapcsolat. Nyelvük már régóta a geéz volt, Bibliájuk nem teljes és csak Mózes öt könyvét, Józsué könyvét, a Bírák könyvét és Rút könyvét tartalmazza, azt sem eredeti héber, hanem geéz nyelven. 

Nem csoda hát, hogy az évszázadok során ünnepeik is megváltoztak.

sigd.jpg

Így került be az etióp hagyományba a Szigd, melyet az etióp zsidók egyfajta Jom Kipur-hoz hasonló engesztelő és bűnbánó napként tartanak számon (a tradicionális Jom Kipurról ITT olvashatsz). Érdekesség, hogy a Szigd a Jom Kipur utáni 50. napra esik, csakúgy, mint Sávuot (az általános judaizmus szerinti Tóraadás és isteni reveláció ünnepe, mikor Isten megjelent a Szináj-hegy lábánál gyülekező zsidó népnek és átadta Mózesnek a két kőtáblát illetve a Tórai parancsolatokat, bővebben ITT és ITT) 50. napra esik Pészách, az egyiptomi kivonulás ünnepe után (Pészáchról ITT olvashatsz).

Annyi párhuzam és logika bizonyosan áll a Szigd ünnep mögött, hogy a rabbinikus judaizmus szerint Jom Kipurkor jött le Mózes a második „szett” kőtáblával, melyet a zsidók aranyborjúval elkövetett bűne miatt kényszerült kapni, a megbocsájtás jeleként Istentől. Így tehát erős párhuzam van Jom Kipur és Sávuot ünnepe közt, a Szigd ünnep ezt a párhuzamot tovább erősíti.

Az etióp zsidók a Szigd ünnepén eredetileg böjtöltek (Jom Kipurhoz hasonlóan), ezt a naplementekor kezdett böjtöt azonban a nap közepén lakomával, zenével és tánccal fejezték be. Szintén szokás volt ezen a napon Zsoltárokat olvasni (geéz nyelven) illetve a jeruzsálemi Szentély újbóli felépítéséért imádkozni. (A Zsoltárok könyve, csakúgy mint Jeremiás siralmai illetve Jeremiás könyve és már bibliai könyvek az etióp kánonban másodlagos fontosságot töltenek be. A zsidó Biblia felépítéséről és szentségéről ITT írtam.)

Az etióp zsidók 80-as évekbeli Izraelbe való menekítése után szerves és aktív részévé váltak az izraeli társadalomnak. Tradícióik, szokásaik és a zsidó állam iránti elkötelezettségük szimbólumaként 2008-ban a Kneszet Szigd ünnepét állami ünnepnek nyilvánította. 

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr7715327328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása